Håll ihop mot rasismen!

Sundbyberg är fortsatt rödgrönt! Detta trots en rätt massiv mobilisering från framför allt Moderaterna för att vinna majoritet i kommunen. Men valet blev ändå på många sätt en besvikelse. Att vi fick ett högerextremt parti, med nazistiska rötter, invalt i Kommunfullmäktige är givetvis en del av den besvikelsen. Deras roll som vågmästare gör det svårare för oss att bedriva en politik för ökad välfärd och ett Sundbyberg som håller ihop – mot ökade klyftor, mot utanförskap och mot rasism.

Men sanningen att säga är inte deras plats i Fullmäktige det största hotet mot den politiken. De har bara två mandat och kommer inte få något inflytande om de andra partierna inte ger dem det. Vi kommer inte göra det – låt oss hoppas att även de andra håller sig borta från deras sällskap. Den stora risken är att vi får en situation här som den i Riksdagen 1991-1994 då Ny Demokrati valdes in. De fick inte mycket gehör för sina motioner men de två största partierna tog över deras frågor och började driva en mer inhuman flyktingpolitik.

SD är ett gäng clowner som ser minskat flyktingmottagande som den magiska lösningen på alla problem. För få dagisplatser? Minska invandringen! Alla hyresrätter sålda? Minska invandringen! Ökade utsläpp? Minska invandringen! … och så vidare. De kommer kasta bort det förtroende de fått från sina väljare. Ett förtroende som jag tror bottnar i en förhoppning om att de faktisk skulle göra något åt bostadsbrist, arbetslöshet, kollektivtrafik, utbildning, pension, vård, trygghet, miljö och allt det som är viktigt. Vi vet att det inte kommer bli så. Det är det vi måste visa och det är därför vi aldrig kommer hålla tyst när vi hör någon yttra något rasistiskt – oavsett om det är i Fullmäktige, på jobbet eller i tunnelbanan. Men det slutar inte där.

Det stora hotet mot ett Sundbyberg som håller ihop är ökande löneskillnader. Det stora hotet är en bostadsmarknad som bara är för de som kan ta lån på över en miljon. Det är pensioner som sjunker för att någon spekulerat i fastigheter och det är hushållsekonomier som inte går ihop oavsett hur hårt man arbetar. Det stora hotet är högerpolitik. Det är därför det är viktigare nu än någonsin att vi fortsätter bedriva vänsterpolitik.

Jesper Wiklund
Nybliven ersättare i kommunfullmäktige och ledamot i Vänsterpartiet Storstockholms distriktsstyrelse

V-fakta: Frågor och svar om rasism och främlingsfientlighet