Vi är människor, inte maskiner!

Vänsterpartiets nya centrala kampanj handlar om arbetsrätt och pågår från och med 1:a november i hela landet.

Vänsterpartiet vill utmana regeringens arbetslinje som kan sammanfattas med att fler jobb bara kan skapas om löner och anställningsvillkor blir sämre. Fler jobb skapas inte genom sämre löner och arbetsvillkor, utan genom en väl fungerande samhällsekonomi där vi investerar i hållbar industriproduktion, infrastruktur, bostäder och en bra välfärd. Löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö måste bli bättre om vårt samhälle ska vara ekonomiskt och socialt hållbart.

I valrörelsen 2014 vill vi vara det parti som tydligast driver frågor som påverkar vardagen på jobbet för alla; från den relativt välavlönade tjänstemannen med fast anställning till timvikarier, bemanningsanställda och lastbilschaufförer.

Vi tror inte på den motsättning mellan grupper som alliansens politik gör allt för att underblåsa. De allra flesta, arbetare, tjänstemän, arbetslösa och sjukskrivna har gemensamma intressen av trygga anställningsformer, bra trygghetssystem och starka fackföreningar.

Vi vill också visa att det inte är utländska arbetare som hotar löner och arbetstillfällen i Sverige. Istället är problemet att utländska arbetare blir utnyttjade som lågavlönad, rättslös arbetskraft. Det går att ändra på genom politiska beslut i EU och här hemma i Sverige.

Fram till valet kommer Vänsterpartiet fortsätta att diskutera arbetslivets villkor. I vår rikstäckande kampanj Vi är människor inte maskiner kommer vi att synliggöra den ökade otryggheten och stressen. Vi ska ge röst åt lönearbetare i alla yrken och branscher. Och vi ska utveckla och presentera våra alternativ och visioner för ett mänskligt och värdigt arbetsliv. Ingen ska kunna undgå att det faktiskt finns ett arbetarparti att rösta på i valet 2014.

Se vidare på kampanjsidan www.prataomjobbet.se