Motion/ nämndinitiativ

Äntligen Fairtrade City!

fairtrade 013

2010 lade Vänsterpartiet en motion om att Sundbyberg borde bli Stockholms läns första Fairtrade City. Det lyckades inte riktigt, men idag blev Sundbyberg äntligen Stockholms läns femte och landets 55:e Fairtrade City!

Att Sundbyberg är en Fairtrade City innebär att kommunen aktivt tar ställning för rättvis handel. Rent konkret innebär det till exempel att kommunens livsmedelsupphandling ska se till att allt kaffe och te som dricks i kommunen ska vara rättvisemärkt. Det är också viktigt att företagen i kommunen följer efter så att privat anställda också fikar rättvist samt att de som säljer livsmedel ser till att det finns ett rättvisemärkt utbud i deras butiker. Som tur är har intresset bland kommunens företag varit stort så här långt!

Vänsterpartiets gruppledare, Bert Jagerby, som även varit ordförande i den styrgrupp som arbetat med Fairtrade, tog idag emot ett diplom av Faitrade Sveriges generalsekreterare, Helena Markstedt, å kommunens vägnar.

− Idag produceras mängder av varor under förhållanden som är helt oacceptabla för både människor och miljön. Genom att göra aktiva val när vi handlar, skapar vi förutsättningar för odlare och anställda i tredje världen att förändra sina levnadsvillkor. Sundbybergs stad har nu gjort ett vägval att stötta den utvecklingen, säger Bert Jagerby.