Insändare

Insändare: Var rädd om vår generella välfärd

Bert JagerbySvar på insändaren ”Vad menar ni med höginkomsttagare?” i Mitt i Sundbyberg

Svar på insändaren ”Vad menar ni med höginkomsttagare?” i Mitt i Sundbyberg

Signaturen Fredde tycker att MUF:s förslag att avskaffa barnbidraget låter som en vänsteridé. Det tycks ha uppstått en förväxling här.

Av bland annat den anledning som Fredde tar upp anser nämligen vi i Vänsterpartiet att barnbidraget ska betalas ut till alla. Ett generellt bidrag gör att man slipper administration och svåra gränsdragningar om vem som ska få stöd och vem som inte ska få det.

I Sverige har vi av tradition generella välfärdsystem. Det är inte bara de mest behövande som har tillgång till skattefinansierad skola, sjukvård eller barnbidrag. Det har också medfört att vi har haft en hög kvalitet på välfärdstjänsterna. Det har inte varit någon andra klassens verksamhet, som det kan vara i andra länder.

Tyvärr är borgarna på väg att rasera vår välfärd. Regeringens upprepade skattesänkningar gör att det idag saknas pengar för att utveckla skolan, sjukvården och våra trygghetssystem. De som har råd kan istället köpa sig privata försäkringar eller privat skattesubventionerad läxhjälp. Vi andra måste tillsammans kämpa för vårt generella välfärdssystem så att vi själva, våra barn och föräldrar får lika bra skola, vård och trygghet som höginkomsttagares barn och föräldrar.

Bert Jagerby (V)