Blogg

Skattepengar ska inte användas till lönedumpning!

moises-yvette-2Regeringen drog i våras igång ett arbete för att förbättra upphandlingarna i Sverige. Stat, kommun och landsting upphandlar årligen varor och tjänster till ett värde av 600 miljarder kronor. Helt grundläggande för Vänsterpartiet är att våra skattepengar inte används till lönedumpning, miljöförstörning eller brottslig verksamhet.

I Sundbyberg är vi nu på gång att ta en ny upphandlingspolicy och de frågor som regeringen brottas med blir aktuella även här. Men de styrande partierna verkar inte vilja ta chansen att förbättra, utan snarare försämra skyddet av miljö och anställda. En tydlig policy skapar ramar, förutsättningar och ambitioner kring social hållbarhet såväl som ekologiskt och ekonomiskt.

I den nuvarande upphandlingspolicyn för Sundbyberg finns krav på att anställda i privat verksamhet måste ha rätt att uppmärksamma brister på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet – det kallas för meddelarfrihet men har plockats bort. Det fanns tidigare krav på huvudentreprenörsansvar, det vill säga att reglerna som kommunen ställer gäller även om ett företag i sin tur anlitar någon annan att utföra själva jobbet. Det borde vara en självklarhet, men inte för borgerligheten i Sundbyberg. Det har därför plockats bort. Och ni kan nog gissa vad som hänt med krav på kollektivavtal eller i vart fall kollektivavtalsliknande villkor? – Japp, det har plockats bort.

Istället hänvisar man dessa krav till riktlinjer som ska presenteras i ett senare skede, men det räcker inte! Skyddet för anställda i kommunal verksamhet får aldrig kompromissas eller hänvisas till dokument med mindre tyngd där de till och med riskerar att bortses ifrån.

Utan krav på kollektivavtalsliknande villkor kan dina och mina skattepengar alltså användas till lönedumpning, som till exempel skett i det av Alliansen styrda landstinget med färdtjänsten. I Sex månader gick taxiförare i protest och de som reser med färdtjänst märker skillnaden varje dag.

Utan huvudentreprenörsansvar kan oseriösa underentreprenörer fortsätta bortse från de krav som faktiskt ställts i upphandlingen och undergräva den svenska modellen med oskäliga löner, pensioner eller arbetsvillkor. För att säga det på ren svenska – det är inte okej!

Att ta ansvar är att ha en politisk vilja och att visa vägen. Inte att kapitulera.

2018 är i sikte. Vi måste ändra riktning!

Yvette Rasch
Moises Ubeira