Sluta aldrig kämpa

Ni har nog sett det på nyheterna, sett hur nazister – nazister med svastikor, vapen, sköldar och facklor – marscherade genom en stad i USA. Hur en av de med sin bil mejade ned de som protesterade och hur deras president valde att poängtera att det minsann var ”våld på båda sidor”. Vi är många som är chockade och förbannade på samma gång. Det borde vi vara. Det är helt rimligt att reagera på hur samhällsdebatten i USA helt kantrat och hur helt ogenerad rasism och sexism finns hela vägen upp i Vita Huset. Rasismen, som alltid har varit vardag, är nu ännu mer en del av den politiska makten. Så var förbannade, jag är det.

Men blunda för den sakens skull inte för att en liknande kantring sker i Sverige, i Stockholm och – i Sundbyberg. Ensamkommande flyktingar från Afghanistan som demonstrerat på Mynttorget utanför riksdagen blev attackerade av nazister – mitt på dagen. Samma afghaner utsattes sedan för en hatgrupp på Mynttorget som skanderade ”ut med parasiterna” och önskade att de skulle mördas eller våldtas. Vuxna människor, som önskar att barn och unga som flytt krig, fattigdom eller både och ska dö. Och som anser att de talar för hela Sverige.

I Sundbyberg har nazister attackerat valstugor under valrörelsen, klottrat sin propaganda busskurer och husväggar och spridit sina pinsamma klistermärken. Men när Moderaterna får frågan om det finns våldsbejakande extremism i staden säger de nej. Nazister attackerar tillståndsgivna demonstrationer och hotar politiker för att de ska lämna sina uppdrag. Ändå kan delar av högern inte sluta prata ironiskt om ”det goda våldet” och dra sina kålsuparteorier.

Trots att nazister – för vilka våld är en central del av det samhälle de vill ha, och vägen dit – återigen börjar ta av vårt syre finns det alltså en grupp människor som anser att afghanska ungdomar är det största hotet mot Sverige. En grupp som tycker att det viktigaste de kan göra är att ställa sig på ett torg och mordhota barn och unga. Än värre – politiker som grabbflabbar och fnissande sprider deras hat och misstänkliggörande och opinionsbildare som med rena lögner vilseleder allmänheten och hetsar ännu fler.

Vi andra – den stora majoriteten av oss som bor i det här landet – fortsätter dock kämpa. Mot homo- och transfobi, mot sexism och mot det stigande antalet arbetsplatsolyckor. Vi kommer fortsätta tjata om ett orimligt arbetsliv där folk bränns ut och vi kommer fortsätta påpeka att det inte finns något hållbart i ett samhälle som förstör luften vi andas. Till alla er som på nätet eller i er vardag, på arbetsplatsen, i tunnelbanan, i skolan, på fotbollsmatchen eller på badstranden står upp för allas lika värde. Ni som inte frustande ursäktar sexism och rasism, ni som säger ifrån – fast det är jobbigt att vara den jobbiga, fast det blir ”dålig stämning”, fast det ”bara var ett skämt”.

Ni är i majoritet, ni gör skillnad och ni är så oerhört viktiga för att den här staden och det här landet ska fortsätta vara vad det är – en öppen stad för alla och ett land där man får skydd från förföljelse. Ett land där en högljudd, och ibland våldsam, minoritet aldrig tillåts sätta agendan. Alla ni som dagligen tar kampen mot intoleransen – sluta aldrig kämpa.

Jesper Wiklund
21 augusti 2017

Foto: Elin Morén Kruth. Bild från sittstrejken på Medborgarplatsen i Stockholm – stoppa utvisningarna till Afghanistan!