Blogg

Kampen för ett tryggare Sundbyberg fortsätter

Sommaren börjar gå mot sitt slut och hösten närmar sig.

Grekland har under sommaren haft val och Alexis Tsipras från vänsterorienterade SYRIZA fick efter 4 år lämna över uppdraget som premiärminister till det liberalkonservativa Ny Demokratis partiledare, Kyriakos Mitsotakis. Trots att vänsterblocket nådde nästan 49 %. Jag följde valarbetet på plats och konstaterar att den största framgången var att det högernazistiska Gyllene Gryning tappade alla sina platser i det grekiska parlamentet. Det högernationalistiska partiet Den grekiska lösningen fick dock 10 mandat och finns med i spelet. Ett spel utan vinnare – nu gäller det för alla parter att gå vidare utan att passera gå. In i Trojkans efterspel och söka hitta lösningar på historiskt utmanande problem. Fullt av akilleshälar.

I Sundbyberg diskuterades också utmaningar under sommaren. Under samma vecka som valet i Grekland, genomfördes ett seminarium i Almedalen arrangerat av Sundbybergs kommunala bostadsbolag Förvaltaren, med bland andra representanter från kommunpolisen, kommunstyrelsens ordförande Peter Schilling (S) och Camilla Salazar från Fryshuset. Där diskuterades Rissne och Hallonbergen, något vi också skrev om här på bloggen 3 juni. På seminariet belystes ett antal viktiga åtgärder som redan görs i Sundbyberg, även om det inte framkom så mycket om stadens egna insatser. Förvaltarens arbete med t ex sommarjobbare och Tryggt tugg (unga nattvandrare) lyftes dock fram och kommunpolisens ökade närvaro och högre grad av upptäckta narkotikabrott.  Men det finns mycket mer att göra.

Vänsterpartiet Sundbyberg har lagt flera förslag och arbetat utomparlamentariskt med trygghetsfrågor. Senast i juni lämnade vi in en interpellation till kommunstyrelsens ordförande om vilka insatser för trygghet i Rissne som ska genomföras. Vi lämnade också in en motion om Rissneambassadörernas återkomst, det väldigt viktiga projekt som den borgerliga majoriteten tog bort 2017. Här anställdes unga i Rissne av kommunen för att jobba med att skapa en meningsfull fritid och gemenskap åt barn och unga. (V) har sen dess drivit på för att det ska återupprättas. Frågan kommer att debatteras på kommunfullmäktige under hösten.

Vi måste verkligen på allvar göra allt vi kan för att stoppa inte minst det dödliga våldet, minska klyftor och istället skapa hopp och gemenskap. Och samtidigt som vi arbetar med långsiktiga förändringar, får vi söka stöd i varandras engagemang i vardagen. I veckan utsatte en man en ung kvinna för våldtäkt i vårt område. Då är det är lätt att känna maktlöshet i sin ensamhet. I den stunden tog jag beslutet att i onsdags kväll sätta mig på regnbågsbänken i Rissne centrum. Så många Rissnebor kom och sällskapade och så många fina samtal som uppstod. Ibland behövs det inte så mycket. Närvaron, lite godis och ljuset från en marschall kan skapa ett lugn. Vuxna och ungdomar samlades och fanns tillhands för att göra platsen trygg. Närvaron är också något som Sundbybergs engagerade nattvandrare i Rissne, Hallonbergen och Ursvik bidrar med många dagar om året. Tveka inte att höra av dig om du också vill hjälpa till!

Slutorden på seminariet i Almedalen kom från en tjej från Sundbyberg i publiken som var klok som Nike, den grekiska segerns gudinna som övervakade både tävlingar och strider: ”Tala med oss som bor här och inte om oss. Det är vi som vet vad som kan göra skillnad.”

Och vi som bor här måste agera. Tillsammans, för ingen kan råda bot på problemen ensam. Det är aldrig acceptabelt att någon – oftast en man – utsätter andra för våld, varken hemma eller i våra bostadsområden. Mot detta måste vi fortsätta kampen. Och låta Pandoras ask vara stängd.

Catja Kaloudis
16 augusti 2019