Intervju

Denita strider för ett tillgängligt Sundbyberg

Denita Landegren är känd för många Sundbybergsbor som årets Vänligaste Sundbybergare och Årets sporthjälte på Svenska Hjältargalan. Hon har tidigare berättat i en gästblogg här om sitt liv med sonen Anton som har Downs syndrom.

När det visade sig att det inte fanns något idrott som funkade för Anton att vara med på så tog hon saken i egna händer. Självklart skulle alla ges samma chans till en bra och rolig fritid. Därför startade Denita fotbollslagen Sumpan All Stars, Sumpan United och även innebandylag, för personer med normbrytande funktionalitet. 2015 finns en egen parasportsektion inom Sundbybergs IK.

Det är inte för inte som Denita Landegren prisats för sitt engagemang.

– Jag känner mig som en bitch ibland, men han ska ha det bästa, säger Denita.

Förmågan att bråka har visat sig vara nödvändig många gånger, samtidigt som Denita tycker det är orättvist att man ska behöva ha talets gåva och vara tvungen att kriga för att få det man har rätt till.

Denita tycker också det är under all kritik med utbudet av kultur och fritid för funkisar i Sumpan. Det finns vissa aktiviteter upp till tonåren – t ex har Fritiden i Hallonbergen nu öppet en dag i veckan – men sen finns inget. Just nu handlar det också t ex om sonens framtida boende, där han ännu inte kunnat erbjudas något gruppboende i Sundbyberg.

Denita jobbar annars som administratör inom Sundbybergs IK och bor sedan några år tillbaka i Storskogen tillsammans med Anton. Till Sundbyberg flyttade hon redan 1988, till Rissne.

Denita är dock född i Solna och spelade fotboll i Bergshamra IK redan som ung. Gärna back – hon har aldrig varit rädd att gå på. Intresset kom via pappan som tidigt engagerade sig i henne och syskonens fotbollsspelande. Han var den som samordnade skjutsar, så att ingen skulle behöva avstå från att åka på match på grund att pengar.

Nu är det istället Denita som spenderar många timmar i veckan som tränare på Golfängarnas konstgräs, i Rissneskolan och Brotorpshallen tillsammans med alla spelare. Hon värnar verkligen om var och en.

– De ger mig så mycket. De blir överlyckliga av det här och växer så mycket med att få ta eget ansvar, säger Denita.

Sofia Kuno, politisk sekreterare
11 september 2019

Onsdag 11 september gästar Denita Landegren tillsammans med Veronica Kallander Vänsterpartiet Sundbybergs medlemsmöte för att berätta mer om sin kamp för ett tillgängligt Sundbyberg för alla.