Vi arbetare är med i ett lotteri

När det gäller lotter så har man två chanser, att vinna högsta vinsten eller att få en nitlott. Det senare är dock betydligt vanligare. Så upplever också många av oss arbetssäljare (alltså oss arbetstagare – men vi säljer ju arbetskraft, vi tar inte något) det när det gäller vår arbetsmiljö.

Några vinner högsta vinsten där arbetsmiljön är som den ska vara. Det finns skyddsombud, huvudskyddsombud och en facklig klubb. Varje år gör skyddsombudet och företaget en skyddsrond, ser över risker och planerar åtgärder. Arbetstsäljarna känner sig trygga i sina jobb, de vågar säga sin åsikt, de vågar framföra kritik utan att riskera att förlora sitt jobb och de vågar komma med förbättringsförslag till sin chef.

Sen finns de arbetssäljare som tyvärr får uppleva nitlotten. Där skyddsombud inte finns, där inga åtgärder genomförs. De anställda ser stora brister på sin arbetsplats men de vet inte hur de ska gå tillväga, de vågar inte framföra kritik till chefen. De är rädda om sina jobb, de kan lätt bli utbytta har de fått höra.

Vi är inte bara arbetskraft utan också människor. När det gäller människor så ska det inte finnas ett lotteri som avgör din trygghet på din arbetsplats.

LAS-utredningen

Centern, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna vill nu göra om ännu fler vinstlotter till nitlotter (kanske alla till slut?) genom att göra drastiska ändringar i Lagen om anställningsskydd (LAS) till det sämre.

De tillsatte en utredning hur LAS skulle kunna förändras., Utredningen föreslår nu att en anställd i ett mindre företag tillsammans med facket inte längre ska kunna testa och ogiltigförklara en uppsägning om den är godtycklig. Det föreslås också att undantagen från turordningsreglerna ska utökas kraftigt.

Turordningsreglerna finns för att förhindra godtyckliga uppsägningar. Huvudprincipen sist in först ut ska gälla. Om turordningsreglerna inte fanns skulle arbetsgivaren kunna säga upp vem som helst med hänvisning till arbetsbrist, och nästa dag anställa någon annan för att utföra samma arbete (om det råder ”arbetsbrist” kan bara arbetsköparen/arbetsgivaren avgöra/bestämma).

Det skulle vara perfekt för arbetsköparna för att skapa lydiga arbetare, men en riktigt dålig idé för arbetsmiljön och anställningstryggheten. Vem skulle då våga säga ifrån och vilja förbättra arbetsmiljön?

Utredningens förslag är nu att man ska kunna undanta fem personer från turordningsreglerna och dessutom flera gånger om året. I ett mindre företag över ett år kan det helt radera skyddet för alla anställda. Arbetsköparen kan då i princip sparka vem den vill och bara hänvisa till arbetsbrist.

Om dessa förslag genomförs kommer det bli stora konsekvenser för oss arbetssäljare. Inte bara direkt utan av att fackens förhandlingsposition kommer försvagas. Och vad kommer efter ändringar i LAS? Vad blir nästa steg?

Vad borde vi göra istället?

Vänsterpartiet är emot dessa förslag och vill istället att

• Fasta anställningar ska vara norm. Visstid måste kunna motiveras enligt särskilda kriterier.
  • Förbjuda hyvling. Det måste finnas regler om man ska ändra en anställds anställningsgrad (tid).
  • Återanställ tidigare anställda som företrdesrätt istället för att hyra in från bemanningsföretag.
  • Ta bort undantagen från turordningsreglerna

Så skapar vi en trygg rimlig arbetsmarknad som inte är som ett lotteri.

Sara Hamrin,
representant i valnämnden och fackligt aktiv