Bli aktiv

ina-jalla-jallaDu behövs i Vänsterpartiet! Varje medlem är viktig. Tillsammans är vi en stark kraft som skapar ett mer rättvist och jämställt samhälle. Arbetet i Vänsterpartiet utgår ifrån dina intressen och ditt engagemang.

Här har vi samlat några exempel på hur du kan vara aktiv här i Vänsterpartiet Sundbyberg.

Sprid vår politik i sociala medier

Gilla oss på Facebook och följ oss på Instagram och Twitter. Dela de inlägg du gillar – det är mycket värt för att sprida vår politik! Bjud in vänner och bekanta att följa oss på sociala medier.

Kom på medlemsmöten9

Diskutera och påverka vår politik i aktuella frågor i Sundbyberg och träffa andra som delar liknande värderingar. Se i kalendariet för mer info om tema, tid och plats för nästa möte.

Delta i styrelsen och politiska nämnder

Gillar du styrelsearbete eller kanske nyfiken på att lära dig hur det är att sitta i en av kommunens nämnder? Hör av dig så berättar vi mer till valberedningen via [email protected]

Lär dig mer om politiska frågor och arbete

Det ordnas utbildningar både här i Sundbyberg och på Storstockholmsdistriktet på en rad olika teman – det kan handla om kurser för nya medlemmar, feministiskt självförsvar, mötesteknik, ekologisk-ekonomisk politik, mer djupgående studiecirklar etc.

Dela ut flygblad

Vi finns ofta på Sundbybergs gator och torg, inte minst i Hallonbergen, Rissne och Storskogen. Ibland springer vi i trappuppgångar och sprider vår politik genom brevlådan. Det handlar om vår lokala politik, men vi deltar också i nationella kampanjer för Vänsterpartiet. Du kan vara med en gång per år, en gång per månad eller varje vecka – allt är välkommet!

Prata med folk

Var med och prata politik med sundbybergarna och dela ut material.  Vi ordnar egna utåtriktade aktiviteter i olika former, t ex grillkväll och 1-majfrukost. Vi finns med på de årliga arrangemangen vårmarknad, nationaldag, kräft- och surströmmingsskiva  och julmarknad. Det är inget hinder att vara med som ny medlem eftersom det alltid finns någon rutinerad person med som stöd.

Arrangera/planera

För att genomföra våra aktiviteter på ett bra sätt behövs tydlig planering och en hel del förberedelser. Det kan vara allt från att hitta intressanta teman och gäster, boka föreläsare och lokal, samordna med andra organisationer och marknadsföra evenemang.

Bidra med kunskap och idéer

Tillsammans utvecklar vi vår politik i Sundbyberg. Vi behöver medlemmarnas idéer  – du får gärna bidra med det! Har du kanske någon specifik politisk fråga du är extra intresserad av och har kunskaper du vill dela med dig av?

Hjälp till med praktiska saker

Någon kanske har körkort och bil, och kan hugga in och frakta saker någon gång per termin? En annan gillar att laga mat/fixa fika till möten och en tredje kan tänka sig att putsa fönster i partilokalen en gång om året.

Utveckla vår kommunikation

Är du bra på att fota? Kan du WordPress och vill hjälpa till att utveckla hemsidan eller InDesign för layout av flygblad och affischer? Mycket välkommet!

Fånga in nya aktivister och medlemmar

Bjud med vänner, bekanta, grannar och kollegor med hjärtat till vänster till våra aktiviteter. Ställ frågan – vill du bli medlem? Det blir man för övrigt här.

Aktivera dig i Storstockholmsdistriktet

Förutom lokalt i Sundbyberg kan du engagera dig i Storstockholmsdistriktet – t ex i olika utskott med fokus på feminism, antirasism, hbtq eller  fackliga frågor. Funktionärer behövs alltid till årliga arrangemang som på 1 maj och Stockholm Pride.