Att ta det gröna med det röda

Att ta det gröna med det röda

Elbuss 160601 2Vänsterpartiet är Sveriges mest (eller enda?) seriösa miljöparti. När Mp och S vill sälja kolet vill vi låta det ligga. När C vill låta bilismen fortsätta spy ut avgaser vill vi bygga ut tågtrafiken. När den samlade högern vill att utvecklingsländer ska ta Sveriges klimatansvar säger Vänsterpartiet att det är Sverige som ska ta ansvar för sina historiska utsläpp och hjälpa fattigare länder för en – gemensamt – hållbar framtid.

Det här gäller även i Sundbyberg. Högerstyret vill hålla Bällstaån isfri, bygga bilvägar längs med naturreservatet i Kymlinge och över Igelbäcken. De vill bli kallade ”grönblåa” – ungefär lika relevant som att kalla en hund för katt – om den skäller och viftar på svansen är det förmodligen ändå en hund. En politisk ledning som gång efter annan sätter andra intressen före miljön, kommer heller aldrig vara ett grönt styre. Kvar blir bara blått.

För att lyfta klimat- och miljöfrågorna lade Vänsterpartiet i veckan därför fem motioner. Det handlar om

  • att bevara och utveckla grönområdet runt Madenbäcken (tack för god input från Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg och Nätverket Ör!)
  • att returstationen som ska byggas i Rissne ska dimensioneras för reparationer och återanvändning av saker
  • att klimatmål skrivs in i ägardirektiven till Stadshus AB
  • att transporter i kommunen samordnas för att minska buller, trafik och utsläpp samt inte minst
  • att staden tillsammans med Landstinget utreder möjligheten att inrätta en elbusslinje från Ursvik längs med Enköpingsvägen via pendeltåg i Ulriksdal till Röda Linjen och Roslagsbanan. Det skulle ge minskade utsläpp, minskad trafik, minskat buller och kortare resväg till flera arbetsplatser.

Det är att kombinera det röda med det gröna – det är Vänsterpartipolitik.

Jesper Wiklund

31 maj 2016

På bilden: Elbuss nr 73 som går mellan Karolinska institutet och Ropsten. Provåk gärna!