Får alla plats i landets minsta kommun?

Alla medborgare kan vara helt lugnaSundbyberg är landets till ytan minsta kommun, men sett till antalet invånare är vi nummer 50 i storleksordning. Då kanske det inte överraskar att vi också är landets mest tätbefolkade kommun.

Samtidigt är vi den kommun som växer snabbast i landet, och takten kommer öka de närmsta åren. Vi bygger i Storskogen och vi bygger i centrala Sundbyberg. Vi planerar byggnader i Ör, Hallonbergen och Rissne och vi bygger som bara den i Ursvik.

Ändå kunde vi för ett tag sedan läsa i en av lokaltidningarna i staden att det finns planer på att bygga i Kymlinge – grönområdet mellan Ursvik och Kista. Moderaterna vill ha bostäder och Socialdemokraterna är inte emot. De får själva förklara hur de rasonerar, men för mig är saken ganska enkel.

Vi växer så det knakar (och det kostar en hel del att hänga med och bygga ut skolor, idrottshallar och äldreboenden i samma takt). Vi har gott om mark längs med gamla Enköpingsvägen som kan utnyttjas för att bygga ihop staden. 2019 kommer järnvägen grävas ned. Då blir det en massa nybyggen i centrala Sundbyberg och har vi tur så bestämmer sig SL för att flytta från bussgaraget i Råsta.

Vi har helt enkelt bra med plats att växa på, och dessutom i områden som ligger nära redan existerande tunnelbanor och busslinjer. Det finns ingen anledning att börja nagga Ursvikskogen i kanten. Tvärt om behövs den för att vi som bor i staden ska kunna få röra på oss: jogga, åka skidor, plocka svamp eller bara ta med ryggsäcken och gå ut och grilla korv.

Men, för att koppla till det lite roliga citatet i lokaltidningen: vi som styr i Sundbyberg har kommit överens om att något byggande i Ursvik inte blir aktuellt i det här samarbetet – ”alla medborgare kan vara helt lugna”.

Jesper Wiklund