sida

Slipper vi bilvägen längsmed Kymlinge?

Florian Reitmann bilväg 160616.fwI våras uppdagades att Miljöpartiet och övriga partier i det borgerliga styret ville bygga en ny bilväg. Detta parallellt med tvärbanans nya gren från Ursvik upp till Kista. Utredningarna visade att det skulle öka trafiken, öka utsläppen och öka bullret i området samtidigt som ytterligare en bit av Ursvikskogen försvann. Ren stenålderspolitik och fullkomligt vansinnigt ur ett hållbarhetsperspektiv.

I våras uppdagades att Miljöpartiet och övriga partier i det borgerliga styret ville bygga en ny bilväg. Detta parallellt med tvärbanans nya gren från Ursvik upp till Kista. Utredningarna visade att det skulle öka trafiken, öka utsläppen och öka bullret i området samtidigt som ytterligare en bit av Ursvikskogen försvann. Ren stenålderspolitik och fullkomligt vansinnigt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Inte helt överaskande så rekommenderade de flesta instanser att man inte skulle bygga någon bilväg den sträckan. Märkligt nog så tog både Centerpartiet och Moderaterna strid för att vägen ändå skulle byggas. På exploateringsutskottet såväl som i kommunfullmäktige drev de linjen att gatan behövs för att kunna sätta in ersättningsbussar i händelse av trafikstopp på tvärbanan. Att bussar precis lika gärna kan köra på tvärbanans spårområde, om man bara planerar rälsläggningen utifrån det, ville man inte ta till sig. Detta trots att vi från Vänsterpartiet såväl som Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg lyfte det.

Men, något verkar ha hänt under sommaren. Kanske en insikt om att klimatfrågan är för viktig för att viftas bort med att ”lite avgaser har ingen dött av” som en politiker i Sundbybergs blå”gröna” styre uttryckte sig. Och jo, lite avgaser dör många människor av, varje år.

På ett möte förra veckan hade högerpartierna och Miljöpartiet svängt och ställde sig nu bakom precis det som Vänsterpartiet drivit, att det vore mycket olyckligt om det byggdes en bilväg parallellt med tvärbanan.

Jag vill därför ge en eloge till er som ändrat åsikt (ni vet vilka ni är). Det är lätt att tycka olika, men svårt att erkänna när man haft fel. Det hedrar er och det gynnar Sundbyberg.

Jesper Wiklund

1 september 2016

 

På bilden: Florian Reitmann, ordförande i Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg i en artikel i Vi i Sundyberg 16 juni 2016. Artikeln kan du läsa här:

Bilväg kan byggas bredvid tvärbanan?

Läs mer här:
Ny detaljplan: tvärbanan och dessutom 13.000 bilar genom Ursvik? Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg

Nej till bilväg i nämnden Vi i Sundbyberg 25 augusti 2016

Dela den här sidan:

Kopiera länk