Fredrik Alvarado

Fredrik är född och uppvuxen i betongen på Lidingö. Som 9-åring gjorde han dock ett par år i Hallonbergen och Lötsjöskolan. Nu är han 36 år och flyttade till Storskogen 2013 där han bor tillsammans med sin sambo, barnet Love och ett bonusbarn. På fritiden gillar familjen att vandra tillsammans.

Det var nedmonteringen av välfärden och den empatilöshet som kom med de borgerliga strömningarna som gjorde att Fredrik fick nog och började engagera sig i Vänsterpartiet. I det första skolvalet 1994 var det dock Moderaterna som fick Fredriks röst, för att smälta in.

– Pappa blev förfärad. Jag heter Carlo i andranamn, efter Karl Marx. Jag hade redan tidigt fått med mig det solidariska sättet att se världen.

Fredrik har arbetat med e-handel, som ljudtekniker i studio och några år i skivaffär. Efter en tid som anställd på Myrornarnas butik i Ropsten kände han dock att det var dags att lämna försäljningsbranschen och istället fokusera mer på den sociala biten. 2014 började Fredrik därför att studera till socionom på Ersta Sköndal högskola. Det kommer väl till användning nu i rollen som ersättare i social- och arbetsmarknadsnämnden.

– Det känns fint och bra att vara med och värna den sociala omsorgen och jättespännande att få lära sig hur politiken fungerar.