Iris Persson

Vänsterpartiet fick en ytterligare plats i Kommunala rådet för funktionshinderfrågor utöver den plats som Veronica Kallander redan hade som andre vice ordförande. Medlemsmötet beslöt då att erbjuda en plats till den lokala handikapprörelsen. Iris Persson, som är med i styrelsen för DHR (Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder) i Sundbyberg nappade.

– Engagemanget i DHR ger både mycket kunskap och ett sammanhang; det är väldigt roligt att få träffa likasinnade, säger Iris.

Iris är inte medlem i Vänsterpartiet (inte än iallafall!), men är öppen för att lära sig mer om partiet för att sen avgöra om det känns rätt att bli medlem eller inte. Oavsett så ingår Iris självklart i vår kommungrupp och det är en stor tillgång för stadens funkisråd att nu ha henne på plats. Varmt välkommen säger vi!

Iris bor i hyresrätt i Rissne, och är uppväxt i Hälsingland. Det var studierna till förskollärare som förde henne till just Sundbyberg. Numera är hon 67 år och pensionär, med ett mångsidigt yrkesliv bakom sig; Iris har arbetat inom förskolan (bl a på Vitsippan i Hallonbergen), på polisen, som s k lillvärdinna på hotell och som byråassistent på Kammarkollegiet. Skogen och gärna Järvafältet är en favoritplats för avkoppling.