Jesper Wiklund

Jesper på sundbyberg.se svartvit 2Med förslag om samarbete mot rasism, elevmentorer och tvärpolitiskt handslag för skolan har Jesper Wiklund gjort sig känd som en konstruktiv kraft i kommunpolitiken.

Tid för uppdraget som gruppledare och ledamot i fullmäktige pusslar han ihop med jobbet som fackombudsman, förälder, AIK-supporter och engagerad i fredsrörelsen. För Jesper som växte upp i Täby och sett Moderaterna lägga ner ungdomarnas egen punkgård och rea ut kommunens skolor för en spottstyver, har välfärdens betydelse blivit allt tydligare.

– Genom livet som student, ung arbetssökande, mentalskötare, förälder och fackombudsman har det blivit tydligt att det är smartast för alla med ett välfärdssamhälle. Klassamhället kostar. Jag har pluggat i både Spanien, Peru och Mexico. Där är det de som är rikast, inte de som har bäst kunskaper, som kommer in på de svåraste utbildningarna. Vilket slöseri med resurser!

Jesper har arbetat sju år som mentalskötare. Han ser med oro hur välfärden förändras.

– Det har blivit svårare att ta sig ur fattigdom och utsatthet. När jag själv gick i skolan spelade det ingen roll vilken skola man gick i, nu spelar det väldigt stor roll.

– I Sundbyberg är det framför allt skolvalet, inte privatiseringen av enskilda skolor, som påverkar. Det har flyttat ansvaret för kvalitet och uppföljning från folkvalda och förvaltning till föräldrarna. ”Om man inte gillar skolan är det bara att byta”, som en borgerlig politiker i staden sa. Vi tycker istället att alla barn ska få det stöd de behöver, utan att behöva hoppa runt mellan olika skolor eller resa genom halva Storstockholm.

Fakta om Jesper Wiklund

Ålder: 39 år

Bor: Storskogen

Politiska uppdrag i kommunen:

Gruppledare  i kommunfullmäktige
Ledamot i kommunstyrelsen
Andre vice ordförande i social- och arbetsmarknadsnämnden