Karl Pearsson

2Kalle Pearsson 2016 blev året då Kalle valde att aktivera sig i Vänsterpartiet Sundbyberg som ersättare i äldrenämnden. 2017 blev Kalle även ersättare i Överförmyndarnämnen. Lojaliteten för Vänsterpartiet är dock sen länge djupt rotad i Kalle, från det att hans mormor var aktiv i V och FNL-rörelsen.

Kalle bor i Rissne sen 1982, och var då en av pionjärerna som flyttade in i den då nybyggda stadsdelen. Engagemanget i hyresgäströrelsen ligger Kalle varmt om hjärtat, och idag är han ledamot i Hyresgästföreningen Sundbybergs styrelse. Kalle trivs annars i vatten, går regelbundet och simmar och på vattenjympa.

Kalle har jobbat på Posten i 41 år på en rad olika tjänster bl a som arbetsledare, och har tidigare varit fackligt aktiv i ST. Nu är Kalle deltidsarbetande på IPSOS och jobbar med provsmakningar. Det kompletteras med uppdrag som lekmannaövervakare genom Frivården och som kontaktperson via Solna kommun.

I äldrenämnden vill han arbeta för värdiga förhållanden i äldreomsorgen.

– Hjärtat sitter till vänster och jag vill stå upp för de som inte direkt bor på Guldkusten, säger Kalle.