Lukas Löfling

2010 var året då Lukas Löfling blev medlem i Vänsterpartiet. Han hade då varit aktiv inom vänsterrörelsen sedan några år genom Ung Vänster i Uppsala, och som ledamot i förbundsstyrelsen för Vänsterns Studentförbund (VSF). Lukas är med i Vänsterpartiet Sundbybergs styrelse, är ledamot i förskolenämnden och står inför valet 2018 på plats 9 på listan till kommunfullmäktige i Sundbyberg.

Lukas är intresserad av många olika politiska  frågor. Intresset för kultur- och fritidsfrågor har funnits länge.
– Kulturen är som grädden på moset så att säga. Att skapa en meningsfull fritid för många barn och unga är viktigt, framhåller han.

Lukas är apotekare och arbetar på Karolinska Institutet. Tack vare sin utbildning har han också blivit intresserad av frågor som rör sjukvård, utbildning och forskning. En fråga inom högre utbildning som engagerar särskilt är breddad rekrytering till våra universitet och högskolor.

– Sundbyberg är en av de kommuner i Stockholms län där lägst andel  går vidare till högre utbildning samtidigt som det är en traditionell arbetarstad med en hög andel personer med utländsk bakgrund. Här ser jag att vi kan göra mycket mer för att fler ska ges chansen att studera vidare, tycker Lukas.

Lukas kommer från början från Morgongåva i Uppland. Sommaren 2016 flyttade han dock tillsammans med sin sambo till Lilla Alby. Fritiden ägnar sig Lukas gärna åt att läsa böcker och träna, framförallt långdistanslöpning och längdskidor.