Solveig Olsson

Solveig Olsson är vår nyaste ersättare i Social- och arbetsmarkandsnämnden och har i samband med det blivit medlem i Vänsterpartiet igen. Här har vi en rutinerad kamrat. Tills pensionen förra året jobbade Solveig på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundbyberg med frågor om löner, personal och ekonomi. De mest lärorika åren i arbetslivet var dock inom hemtjänsten, där hon arbetat i 14 år mestadels som gruppledare. I botten finns en beteendevetenskaplig utbildning.

Che Guevaras avrättning i Bolivia 1967 blev starskottet för Solveigs politiska engagemang. Då var hon 18 år och blev intresserad av hur det stod till i världen. De grundläggande värderingarna hade hon dock redan med sig från uppväxten i Kalix. Solveig har sett klassklyftorna öka och välfärden rustas ner. Hon beskriver rättvisa som central i sin övertygelse.

– Jag brinner för allt som har att göra med folk som far illa.

Solveig flyttade till Sundbyberg för 40 år sedan, och gillar det lilla formatet. Det stora intresset är kolonin. Sen 1984 har hon haft en lott i Sundbybergs koloniträdgårdsförening, där hon också är kassör. Det är kul ”när man inte riktigt vet om det blir något.” och se när det växer, tycker Solveig.