Dags att fira World Fair Trade Day!

Fairtrade Sbg 2015Kanelbullens dag, semmeldagen och våffeldagen. Tänk om vi istället lade mer fokus på att fira Världsvattendagen och dagen för rättvis handel. Den 14 maj 2016 är det World Fair Trade Day – en dag för att hylla rättvis handel. Då har vi chansen.

Enligt Fairtrade Sverige lever fortfarande över 800 miljoner människor i extrem fattigdom världen över. Idag är det över 25 år sedan som den allra första Fairtrade-märkta produkten såldes och då i Holland. Sedan dess har det hänt mycket och idag innefattar Fairtrade över 1,6 miljoner odlare och anställda. Det säljs Fairtrade-märkta produkter i 125 länder och varje gång vi väljer Fairtrade, då bidrar vi med pengar som bland annat används för att bygga skolor, kliniker eller för att finansiera utbildning för odlare, anställda och deras familjer.

Passande nära World Fair Trade Day, idag den 13 maj 2016, diplomeras vår grannkommun Stockholm till att bli en Fairtrade City under festliga former i Kungsträdgården. Staden blir då den 76:e svenska staden att engagera sig för rättvis handel och etisk konsumtion i Sverige.

Magdalena Streijffert, generalsekreterare på Fairtrade Sverige framför bland annat att ”vi är glada att Stockholm som huvudstad nu tar steget vidare i sitt hållbarhetsarbete och aktivt verkar för en rättvis handel och ILO:s kärnkonventioner i sin offentliga upphandling”. Grattis Stockholm för diplomeringen!

Sundbyberg diplomerades till Fairtrade City i mars 2013, som 55:e kommun i Sverige och vi kan konstatera att intresset för rättvis handel ökar för varje år som går. Vänsterpartiet i Sundbyberg var pådrivande för att Fairtrade-diplomera kommunen och fortsätter att konsekvent lyfta dessa frågor. Att bli diplomerade leder till ett större engagemang för att öka utbudet och försäljningen av rättvist handlade produkter. Desto fler vi blir som väljer dessa produkter, desto större skillnad gör vi för miljontals människor i länder där man inte har så stora marginaler att leva på.

Som aktiv politiker i Sundbyberg vill jag också uppmana fler kommuner att göra oss sällskap så att fler odlare och anställda kan ta sig ur fattigdom. En annan viktig del av att vara Fairtrade-diplomerad är att ställa sociala krav för de produkter som kommunen upphandlar. Offentlig upphandling kan användas som ett viktigt verktyg för att nå samhälleliga mål, såsom att bekämpa fattigdom eller minska klimatpåverkan. Detta tar vi i politiken med oss i det livsviktiga arbetet för en bättre och mer hållbar framtid.

Tillsammans gör vi skillnad!

Moisés Ubeira

13 maj 2016