En stad öppen för alla, eller bara för de rika?

gotgatan-bild-fran-forvaltaren-se-2Många av de boende hos Förvaltaren är oroliga för hur deras hyra kommer att påverkas av kommande renoveringar. Jag får i princip dagligen samtal från boende runt om i staden som är rädda för att inte kunna bo kvar. Pensionärer som bott större delen av sitt liv i Sundbyberg vet inte var de ska ta vägen och andra låginkomsttagare upplever att de medvetet tvingas från kommunen.

I veckan fick jag komma hem till boende på Götgatan, några av många som påverkas, tillsammans med Vänsterpartiets bostadspolitiske talesperson Nooshi Dadgostar (som själv bott i Hallonbergen). De berättade om hur de själva, efter överenskommelse med Förvaltaren, bekostat underhåll och renoveringar. Nu förväntas de dock betala för att göra om investeringar de redan gjort, och dessutom betala höga hyreshöjningar. De är helt införstådda med att till exempel stammarna behöver bytas, men förstår inte hur Förvaltaren gör när de beräknar kostnaden.

Situationen är dock inte unik för Sundbyberg. Nooshi Dadgostar har i förhandlingar med regeringen fått till en utredning om hur hyresgäster bättre ska kunna skyddas från hyreshöjningar i samband med renoveringar. Detta för att bättre kunna anpassa lagen till verkligheten.

Men, det går faktiskt att redan nu välja en annan väg i Sundbyberg. Exempelvis i Knivsta, Eskilstuna eller Sigtuna har man klarat att renovera utan att chockhöja hyran. Klarar de, så klarar vi. Men, det krävs vilja och politiskt ansvarstagande.

Redan i våras lade Vänsterpartiet en motion om att ge ett uppdrag till Förvaltaren att tillsammans med de boende ta fram en modell för hur renoveringar ska kunna genomföras utan stora hyreshöjningar. Det kan handla om att olika nivåer vid renovering, det kan handla om en ”bo-kvar-garanti” eller om andra modeller. Det är inte det exakta tillvägagångssättet som är det viktiga, utan resultatet – vårt gemensamt ägda bostadsbolag ska inte tvinga folk från hus och hem. I grund och botten handlar det om vilken stad vi vill ha. Ska Sundbyberg vara öppet för alla eller bara för de som har tillräckligt med pengar? Jag vet vad jag vill.

Jesper Wiklund

7 oktober 2016