Herr Eriksson har gjort det igen

Det är svårt att undgå kommunstyrelseordförande Mikael T Erikssons (M) förakt för hyresgäster. Han har tidigare gjort sig känd för sina starkt negativa uttalanden mot Hyresgästföreningen, och Moderaternas vilja att sälja ut och ombilda så många hyresrätter det går på kortas möjliga tid är numera fakta. Det är föga förvånande att man som moderat vill promota bostadsrätter, men herr Erikssons starka förakt mot hyresgäster har faktiskt gått över styr. Nu har han tagit det så långt att han kopplar ihop kriminalitet med hyresgäster. Ja jag vet, det är en befängd tanke men så resonerar Sundbybergs moderatledare Eriksson.

När en av Sundbybergs lokaltidningar frågar Eriksson om hur Sundbyberg kan bli en tryggare stad svarar Eriksson: ”Det vi kan göra är att jobba förebyggande. Låta folk äga sin bostad, få dem att bry sig om sin stadsdel och öka oberoendet. Det är ingen som äger sin bostad som sitter och pratar om ’orten’”. Moderaternas förslag på hur vi ska öka tryggheten är alltså att minska antalet hyresgäster. Att tvinga sundbybergare att flytta från sina lägenheter eller skuldsätta sig hos banken skapar alltså trygghet enligt Eriksson.

Han förklarar vidare att ”ombildning kan få bukt med otrygghetskänslan och problemen med brott i Rissne och Hallonbergen” och han pratar om att det finns en ”förortsromantik” i dessa områden. Den som hyr sin bostad betraktas alltså av Eriksson som kriminell. Vilket rent och skärt klassförakt! Det finns inga som helst belägg för hans befängda påståenden och tydligt är att Mikael T Eriksson aldrig verkar ha satt sin fot i det han beskriver som ”orten”. För trots problem med arbetslöshet, missbruk, trångboddhet och våld så finns en oerhörd stolthet och engagemang i dessa områden som herr Eriksson dömer ut som kriminella och farliga. Det är verkligen beklagligt att politiker som Eriksson aldrig får se eller uppleva det fina med att bo i ”orten”; att få känna värmen, kärleken och gemenskapen som finns där. Men mest upprörande av allt är nog ändå det förakt Eriksson har för alla oss hederliga sundbybergare som råkar bo i hyresrätter. Vad har vi gjort för att uppröra herr Eriksson så pass mycket att han kallar oss för kriminella? Varför förtjänar vi att få den stämpeln?

Maria Lindenryd
Vänsterpartiet Sundbyberg och styrelseledamot i Förvaltaren