När geten vaktar salladen

Jag tror inte det är ett ordspråk, men det beskriver ganska väl situationen i Sundbyberg. Ända sedan Trafikverket beslutade att lägga extra järnvägsspår genom Sundbyberg har det stått klart att stadens växthus vid Ekbacken – de som årligen ser till att vi har så fina planteringar – måste flytta. Eftersom växthusen var flera år gamla var det i sig inte en så dum idé med ett helt nytt växthus. 2014 gavs beskedet att en flytt var på gång. 2016 lyftes behovet av ett nytt växthus i stadens lokalförsörjningsplan samt att ”En förstudie för flytt av Ekbackens servicedepå inkl. växthus kommer därför inledas under våren 2016”.

I september samma år får vi i en interpellationsdebatt svaret att ”Befintligt växthus måste utifrån planerat arbete med nergrävningen av järnvägen vara borta innan 2019 varför ett nytt växthus bör vara färdigt senast 2018” och att ett förslag skulle finnas med i budgeten för 2018.

Ingen kan alltså påstå att de blågröna partierna som styr Sundbyberg sedan en tid tillbaka inte vetat om problemet. Ändå står vi här, i slutet av 2017, och ingen investering görs för att flytta växthusen 2018. Vad blir då konsekvensen av detta?

Konsekvensen blir att staden under minst 2 år kommer stå utan växthus. För att få till planeringarna får vi köpa färdiga plantor från andra växthus. Det innebär både högre kostnader och högre utsläpp efter som det förutsätter mycket fler och längre transporter. Det innebär också ökad skräpmängd eftersom plantorna ofta är inslagna. Dessvärre är det inte nog med det – det finns betydligt fler ”pluggar” och frön på marknaden än vad det finns färdiga plantor. Variationen på våra planeringar kommer därför påverkas negativt under de här åren. Dessutom har vi ett flertal mångåriga plantor i våra växthus – agaveplantor som är ca 40 gamla, fuchsior som är 30 år – de här kommer då behöva placeras i växthus i andra kommuner. Detsamma gäller sticklingarna från pilträdet i Marabouparken, det gamla trädet som snart kommer dö lever alltså vidare som sticklingar – under förutsättning att de överlever i ett växthus och personalen kan ta hand om dem där.

Så vi får sämre planteringar, riskerar att bli av med plantor till ett högt värde, får ta en högre kostnad för mer utsläpp och ökad skräpmängd. Det är ju rent vansinne. Varför gör de så här? Det enkla svaret är att Moderaterna inte gillar kommunal verksamhet, ett växthus kan enligt dem precis lika gärna drivas privat. Så att ha Moderaterna till att styra över vår stad och tro de kommer värna våra växthus, det är lika logiskt som att sätta geten att vakta salladen.

Jesper Wiklund
28 september 2017