Nog nu!

Ett Sundbyberg fritt från våld Jesper 3I måndags fick vi i kommunhuset besök av de barn som i samband med Demokrativeckan i höstas skickade in sina förslag på hur vi kan göra Sundbyberg ännu bättre. Det var väldigt kul! Inte nog med att vi fått in många bra förslag redan under demokrativeckan som t ex ”bygg en skola till”, ”Fler fältare”, ”Fler lärare och personal” och min personliga favorit – ”Hjälpa fler fattiga”. Vi fick också flera förslag i samtalen med barnen. Några elever på Örskolan påpekade att skolgården vid den tillfälliga Örpaviljongen inte var rolig för de äldre barnen. Så nu har jag gett deras förslag vidare till nämnden.

Men det fanns en mörkare underton. Flera av barnens föreslag handlade om att vi borde ta emot fler flyktingar. Vid mötet i kommunhuset hade de frågor om rasism och några var oroliga för hur företrädare för stadens rasistiska parti skulle bete sig.

Helgen innan hade alltså en lynchmobb jagat och misshandlat svenskar med mörkt hår. Representanter för ett riksdagsparti hade gått ihop med fotbollshulligganer och rasister och arrangerat en demonstration där ännu fler blev misshandlade.

I tisdags satt jag i Hallonbergen C några timmar och hade bl a ett samtal med en man som berättade att han var orolig för sina barns säkerhet, på grund av deras hårfärg och efternamn. Jag förstår honom. Jag är orolig för mitt barns säkerhet. På grund av hans hårfärg.

Vi kan inte ha det så här. Den rädsla som rasisterna i riksdagen och kommunfullmäktige sprider tillsammans med sin svans av hatare och våldsverkare måste få ett slut. Hot och våld måste motarbetas. Här har kommunen en roll att fylla. Vi lade i måndags två förslag – ett om stöd till kvinnojouren ett om ett mer långsiktigt stöd till tjejjouren i Sundbyberg. Båda dessa kan jobba våldsförebyggande men också stötta de som redan utsatts för våld. Vi behöver mer sådant arbete. Kommande månader kommer Vänsterpartiet lägga flera sådana förslag. Håll ögonen öppna 8:e mars!

Jesper Wiklund

5 februari 2016