Vänstern centralt för maktskifte i Sundbyberg

Jonas Sjöstedt besökte Jakobsberg den 8 augusti och träffade Vänsterpartiets kommuntoppar i Stockholms län som alla är redo för valrörelsen. Vänsterpartiet siktar nu mot att vara med och ta ansvar i fler kommuner efter valet. Att stoppa vinsterna i välfärden och få fart på byggandet av billiga hyresrätter står högst upp på agendan i samtliga kommuner i länet.

– Stockholmsregionen har länge varit värst drabbat av riskkapitalbolag som gör stora vinster på skolor och vård. Samtidigt ökar både kunskaps- och vårdklyftorna, den utvecklingen måste vi vända och för att göra det är det nödvändigt med ett starkt vänsterparti i länets kommuner, säger Jonas Sjöstedt.

Idag regerar Vänsterpartiet tillsammans med S och MP i Södertälje och Botkyrka. Nu finns chansen till maktskifte i fler kommuner och förhoppningar om framgångsrika kommunval i alla delar av länet. I Sundbybergs kommun är Vänsterpartiet starkt. Partiföreningen har dubblerat sitt medlemsantal sedan förra valet och gjorde det bästa resultatet av alla stockholmskommuner i EU-valet med 8,13 procent av rösterna. Det är mer än vad C och KD fick tillsammans.

Vänsterpartiet vill kommande mandatperiod vrida sundbybergspolitiken till vänster och ingå i en rödgrön majoritet. Kommunen styrs idag av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

– Sundbyberg behöver ett politiskt skifte från mittenhögerpolitik till rödgrönt och vi behövs för att det ska ske. Men vi kommer inte att ingå ett samarbete till vilket pris som helst. Ett kommunstyre där vi ingår måste innebära förändringar som fler hyresrätter, inga mer privatiseringar och satsningar på skolan, säger Jesper Wiklund, Vänsterpartiets förstanamn i kommunvalet.

Jesper Wiklund 070-825 76 92

Jenny Norell 08-706 80 43

Vänsterpartiet Sundbyberg växer

Partiföreningen har dubblerat sitt medlemsantal sedan förra valet.

Sundbyberg gjorde det starkaste resultatet av alla stockholmskommuner i EU-valet och fick 8,13 procent av rösterna. Det är mer än vad C och KD fick tillsammans.