artikel

Vänsterpartiet går in i samarbete med Socialdemokarerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

När dammet efter årets andra valrörelse lagt sig stod det klart att det fanns möjlighet att bilda ett rödgrönt majoritetestyre i Sundbyberg med S,V och Mp. Tillsammans skulle partierna haft 28 mandat av totalt 55. Det skulle vara ett naturligt samarbete för oss eftersom Socialdemokraterna och Miljöpartiet är de två partier som står oss närmast rent politiskt och eftersom vi även på ett personligt plan har kopplingar till båda partierna. Nu blir det i stället Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna med total 27 mandat som styr kommunen.

Varför?

För att kan vi måste samarbete för att få inflytande, och för att det samarbete vi hade att välja på var detta. Det fins ingen anledning att hymla om det. Tro det eller ej så har vi dessutom haft oväntat bra samtal med Socialdemokraterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet. Vi kommer återkomma med en samarbetsplattform och skarpa förslag på satsningar på hyresrätter, på välfärd och miljö. Förslag för bättre skola och omsorg, arbete för att uppnå en kommun som inte bara är bra att bo i utan också att jobba i och en kommun där resurserna styrs dit där de behövs bäst. Ett möjlighet att försöka leverera sådan politik kan vi inte stå över – nu hoppas vi att vi får igenom förslagen i fullmäktige också.

Jesper Wiklund, gruppledare