Vänsterpartiet bjuder in till studiebesök vid öppen graffitivägg

Idag kommer kommunfullmäktige i Sundbyberg att behandla en motion från Vänsterpartiet om att inrätta en laglig graffitivägg. Den här typen av förslag brukar skapa stor debatt. Ofta är invändningarna baserade på fördomar och missförstånd. Vänsterpartiet vill därför – tillsammans med Hugo Röjgård från Graffitifrämjandet – bjuda in politiker och intresserade sundbybergare till ett studiebesök vid den kommunala graffitivägg som redan finns på plats i Botkyrka. Där ska vi få se hur väggen fungerar i praktiken.

Jesper Wiklund, (v) gruppledare i Sundbyberg:

Graffiti som konstform omges av en massa missförstånd och fördomar som förhindrar en konstruktiv diskussion om hur och var sundbybergarna ska få uttrycka sin kreativitet. Det är synd. Det är sällan någon lyfter huliganism som en invändning mot att anlägga fotbollsplaner eller fortkörning som argument emot parkeringsplatser. Med det här studiebesöket hoppas vi kunna skingra några av de vanligaste myterna kring graffiti och besvara de mer praktiska frågor som uppstår kring inrättandet av en öppen vägg.

Studiebesöket äger rum den 14 mars, kl. 10.00.

Anmälan görs senast 12/3 till Klara Ernemo, politisk sekreterare för Vänsterpartiet i Sundbyberg: [email protected] eller 08-706 80 43.

Kontakt: Jesper Wiklund, 070-825 76 92