Vårbudgeten 2015 ur Sundbybergs perspektiv

Idag presenterades regeringens vårändringsbudget och vårproposition. Förslagen är förhandlade med Vänsterpartiet och innehåller de flesta av de reformer som fälldes av Sverigedemokraterna och de borgerliga partierna i höstas.

Det är skillnad på höger och vänster i politiken. Högerregeringen satsade på skattesänkningar för välbeställda. När nuvarande regering väljer att samarbeta till vänster blir det mer resurser till välfärden och bättre livsvillkor för de som halkat efter på senare år. Många av dem är kvinnor. Konkreta saker som Vänsterpartiet fått igenom är glasögonbidrag till alla barn, gratis medicin till alla barn, höjt golv i a-kassan, höjt bostadstillägg för pensionärer, höjd sjuk- och aktivitetsersättning, datum för avskaffande av stupstocken i sjukförsäkringen och förbättrad förlossningsvård

I Sundbyberg är vi dessutom extra glada över att ha fått igenom ett stabilt stöd till kvinnojourer samt satsning på fler anställda inom äldreomsorgen. Bara i vår stad skulle satsningen innebära 9 miljoner extra till äldreomsorgen.

– En satsning på äldreomsorgen skulle innebära ökad trygghet och kvalitet för de äldre. Det skulle också innebära avlastning för de många anhöriga, oftast kvinnor, som tvingas gå ned i arbetstid för att ta hand om äldre anhöriga när omsorgen inte räcker till. Det kommer också leda till minskad stress och en efterlängtad förbättring av arbetsmiljön för de anställda. Bara i Sundbyberg skulle vi kunna anställa ytterligare 23 personer. Detta är feminism och jämställdhet i praktiken, säger Veronica Kallander, vice ordförande i Äldrenämnden och vice gruppledare för Vänsterpartiet i Sundbyberg

Förstärkningen innebär: 1 miljard kronor 2015 och därefter 2 miljarder kronor per år och täcker kostnaden för cirka 2.500 fler anställda 2015 och 5.000 fler anställda från 2016 sett nationellt.

Jesper Wiklund, kommunalråd

Veronica Kallander, vice ordförande Äldrenämnden