En grönare jul

Under december månad publicerar vi en julkalender. Det är bloggtexter om aktuella ämnen som är viktiga för oss som parti och våra medlemmar. Bakom lucka nummer tre skriver vår ordförande Tobias Tengström om hur du kan fira en grönare jul.

En ung svensk flicka har fått många tusentals, kanske miljontals, människor runt om i världen att prata om klimat- och miljöfrågor. Greta Thunberg utger sig inte för att vara expert, utan hon ber alla att lyssna på de som är experter. De experter och forskare som säger att om vi ska kunna göra något åt de galopperande problemen som vi ser idag, måste vi agera nu. Jag säger samma sak som Greta – Lyssna på de seriösa forskare som vill vår planet det bästa!

Julen är en högtid då många av oss träffar släkt och vänner, äter väldiga mängder mat och köper presenter till de som som varit snälla. En högtid som på många sätt påverkar både klimatet och miljö. För att kunna fira en god jul, men inte påverka vår planet lika negativt kommer här några tips.

Julklappar – Köp inte nytt, ge bort prylar du har hemma och inte använder, handla på second hand-butiken eller ge en upplevelse tillsammans med dig. Hembakat godis eller din egen hemsnickrade pryl blir en uppskattad klapp. Om du ändå köper prylar, välj klimatsmartare prylar, till exempel saker gjorda i trä istället för plast.

Vegomat – Ha mer vegetarisk mat och mindre kött på ditt julbord, samtidigt som det vegetariska får en mer framträdande plats. Grönsaker blir snyggt på julbordet!

Släng mindre mat – Skippa de maträtter som ändå ingen äter. Då blir det mindre matsvinn!

Ekologiskt – Om möjligt, välj ekologiskt producerad mat och miljövänliga klappar. Kolla efter KRAV-märkta varor. Välj bort kakor och godis som innehåller palmolja.

Granen – Välj en äkta gran, det är bättre för miljön än en plastgran. Det finns även KRAV-märkta granar – ännu bättre.

Plastbanta julpynt och inslag – Skapa ditt eget julpynt för gran och hem av papper, halm och andra naturmaterial, istället för att köpa plastprylar. Använd natursnöre till paketen istället för plastsnören. Glitter innehåller mikroplaster som gör skada när det kommer ut i naturen, så hoppa gärna över det.

Använd energisnål julbelysning – När du köper nya julbelysningar, välj energisnålare varianter.

Sopsortera – Julens matrester i matåtervinningen. Inslagspapper och wellpapp i kärlet för pappersförpackningar. Julsnören i soppåsen som eldas för att utvinna energi.

Gå med i och rösta på ett parti som prioriterar klimatfrågan: Vänsterpartiet.

Lycka till med alla förberedelser inför julen!