Det går inte att ignorera Vänstern

Måndagen den 21 juni var det sista fullmäktige i Sundbyberg för den här våren. Det har varit ett speciellt år främst präglat av pandemin – igen. Och då vet vi att vi har många anställda som kämpat sig igenom våren igen för att kunna uppfylla stadens höga ambitioner med att hålla öppet och vara tillgängliga, trots alldeles för lite tid och resurser. Stort tack till alla er inom äldreomsorgen, förskolan, skolan, socialtjänsten och många, många fler. TACK!

Efter sommaren hoppas vi verkligen pandemins grepp om våra liv har släppts, att vi ska lärdom av vikten av en stark sammanhållen välfärd och börja bygget av ett mer hållbart jämlikt och solidariskt samhälle.

Den 21 juni 2021 blev en historisk dag – regeringen blev fälld för att regeringen inte tog hänsyn till hela regeringsunderlaget. För Vänsterpartiet var det inte ett lätt beslut att ta, men ack så viktigt. Nooshi Dadgostar framförde i sin röstförklaring:

Vi har gjort något som uppfattas som ovanligt i politiken, stått vid vårt ord. Detta tycks de senaste dagarna ha överraskat regeringens företrädare. De verkar förvånade att ett parti agerar utifrån det man lovat väljarna och 3 miljoner hyresgäster. Det är svårt att se någon annan förklaring till att statsministern som regeringsbildare inte sett till att säkra sitt regeringsunderlag, i en fråga där han i två och ett halvt år har känt till det faktiska parlamentariska läget.”

Det är en lärdom för alla – det går inte att förbise partier, vars mandat behövs för att kunna styra. Det gäller på riksnivå och det gäller på kommunnivå. I Sundbyberg är situationen dock inte så olikt den på riksdagsnivån. I våras var det faktiskt första gången då minoritetsstyret med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna faktiskt stått ensamma i sin minoritet. På fullmäktige i höstas hade styret till och med kunnat falla då vi i V valde att inte stödja budgeten. Den nedskärningspolitik som förts av styret får inte göras med Vänsterpartiets mandat. I höstas var det bara tur som räddade budgeten, klart är att Vänsterns mandat behövs.

Att dra undan vårt stöd för styret i Sundbyberg var inte heller en lätt sak att besluta om, men det var viktigt. Vi ser fram emot hösten där vi kan föra många samtal och förhandla om vilken riktning vi vill ha för Sundbyberg. Jag vill här citera Stefan Löfven som faktiskt sa en bra sak på en presskonferens i veckan: ”Alla måste ge och ta”. Det gäller i alla förhandlingar.

Slutligen måste vi också tacka alla föräldrar och medborgare som hört av sig under våren. Vi har mottagit ett stort antal mail och samtal om hur vardagen har och kommer förändras på grund av styrets politik med nedskärningar i Sundbyberg. Tack vare dessa samtal och mail har vi insett vikten att stå fast vid vårt ord och fortsätta driva vår politik.

Vi står upp för Sundbybergs hyresgäster, för personalen i äldreomsorg, förskola, fritids och hela välfärden. Vi vill värna allas rätt till bostad och ha en stark välfärd där ens möjligheter inte styrs av den egna plånboken. Det visar att vårt beslut för över sex månader sedan var rätt. korrekt. Tack till er alla som hört av sig och alla ni som står upp för en solidarisk politik. Ni är de största ambassadörerna för att en ny politik behövs – som står för solidaritet, jämlikhet och gemenskap.

Moisés Ubeira
Gruppledare