Ombildningskaos i Hallonbergen – mycket värre än vi trodde

Det var svårt att tro mina ögon när jag läste. Ändå borde jag inte blivit förvånad. En ny granskning av Hem och Hyra visar hur bolaget Restate, som vi velat utreda och som genomfört en stor ombildning av miljonprogramshus i Hallonbergen, sen tagit över förvaltningen och varit mittpunkt för otroligt skumma affärer på miljonbelopp. Det finns stora misstankar om ekonomisk brottslighet. Det här är mycket talande exempel på vad som händer när vi utan betänklighet säljer ut allmännyttiga lägenheter och låter vinstjagande konsultbolag sko sig på människor.

Att Vänsterpartiet värnar om hyresrätter är ingen nyhet. Vi menar att bostaden är en social rättighet och inte en vara att göra vinst på. Det innebär också att vi inte ser ombildningar som någon hållbar lösning. En ombildning kan utestänga många från bostadsmarknaden då andelen hyresrätter minskar. Samtidigt vet vi att vid en ombildning är det många som inte har möjlighet att köpa sin bostad, utan blir hyresgäster hos sina grannar. Vi vet också att ombildningar kan vara lönsamt för den enskilda (främst de som säljer och flyttar efter en ombildning), för diverse anlitade konsultbolag och för storbankerna, men på den stora majoritetens bekostnad.

På senare tid har vi också konstaterat att ombildningar lockar alltför många vinstjägare. Senast i raden är Restate, en av Sveriges största ombildningskonsulter, som har avslöjats använda väldigt oseriösa metoder för att få igenom ombildningsaffärer och tjäna miljoner.

Restates tidigare skandaler

Ombildningskonsulten Restate är den största aktören i Sverige på ombildningar, enligt dem själva. I april 2022 gav Hem & Hyra bevis på att Restate var en oseriös aktör på bostadsmarknaden. I en ombildningsprocess i Rågsved visade det sig att bekanta till Restates VD skrev sig tillfälligt på adressen så att en ombildning kunde genomföras fast den egentligen inte hade stöd hos hyresgästerna1. I föreningens årsredovisning konstaterades det även att lånen också var högre än vad Restate från början beräknat. Vilka blev lidande? Jo, de boende. Vem vann på affären? Ombildningskonsulten Restate.

I oktober 2021 var Restate delaktiga i en ombildningsprocess i Järfälla, Hårsta Backe. Där framkom det flertalet oroligheter. Då min mormor också bodde i fastigheten fick jag på nära håll ta del av hur intensiv kampanjen för ombildningar är. I efterhand får jag reda på att det handlade om prickade intygsgivare (de som ska kontrollera de ekonomiska kalkylerna), låneerbjudanden med skyhöga räntor och miljonarvoden till just ombildningskonsulten Restate. På det fanns det även misstankar om röstfusk. Min mormor bor kvar, och berättar att det för tillfället inte finns något sätt att betala hyran. Hennes oro är konstant ifall ett stort betalningskrav kommer komma i efterhand. Samtidigt har flera boenden redan satt ut sina bostäder för försäljning. Vilka är förlorarna, jo, hyresgäster som min mormor. Vinnarna? Restate.

Vi vill utreda Restate i Sundbyberg

I Sundbyberg var vi medvetna om att Restate varit inblandade i ombildningar under föregående mandatperiod, då det blågröna styret sålde ut allt för många allmännyttiga lägenheter. När de första uppgifterna kom fram om Restates skumma affärer, då började vi ana oråd. Om en oseriös aktör agerat så här i andra delar i Stockholm, vad finns det för garantier för att allt faktiskt gått rätt till i Sundbyberg? Vi valde att ta fram en motion om att utreda alla eventuella oegentligheter vid ombildningsprocesser under åren 2015 – 2018. Vi menade även att samtliga pågående processer där Restate varit inblandade skulle stoppas tills utredningen var färdigställd.

Restates VD kommentar när vår motion uppmärksammade var att de hade skett ”by the book”. Vi kan nu konstatera att så inte är fallet.

Ombildningskaos i Hallonbergen

Enligt en granskning som Hem och Hyra gjort och publicerat den 31 maj 2022 så finns mängder av stora varningsflaggor kring Restate agerande i Hallonbergen. Först påstods att det var ett krav från banken att Restate inte bara skulle genomföra ombildningen utan också förvalta fastigheterna. Om det stämmer kan banken inte svara på. Detta upplägg är redan det något som experter varnar kan medföra risk för ekonomisk brottslighet.

Restates ekonomiska plan för den nya bostadsrättsföreningen visade sig sen ha underskattat de faktiska underhållskostnaderna med nästan 300 miljoner. Det berodde på att styrelsen valde dyrare tjänster svarar bolaget, men detta verkar vara ett mönster hos alla Restates ombildningar. Hur ska vanliga hyresgäster kunna förstå alla detaljer i förväg? Dessutom när de intygsgivare som skulle kontrollera den ekonomiska planen anmälts för brister i 21 ekonomiska planer och fått tre varningar av Boverket!

Förutom detta har ett avtal om 5,8 miljoner tecknats mellan bostadsrättföreningen och Restate, utan något styrelsebeslut. Detsamma med ett lån på hela 240 miljoner kronor. En anonym utbetalning har gjorts till en styrelseledamot. En revisor var auktoriserad och gift med en delägare i Restate. Enligt experter luktar det hela ekonomisk brottslighet i miljonklassen. Fanny, en boende som kämpat hårt mot bolaget, motarbetades och slutade i en depression och med stora skulder för rättegångskostnader.

Bostad är en rättighet

Så vilka är förlorarna? Jo, de boende och alla medborgare i Sundbyberg, då kommunal egendom säljs ut. Vilka är vinnarna? Restate.

Detta är dock inte några få isolerade händelser av en aktör vid ombildningar, utan det är en konsekvens av ombildningshysterin och privatiseringsvågen.

En bostad är en social rättighet inte en vara som oseriösa aktörer ska kunna bli rika på. När människor kämpar för att få tak över huvudet är detta extra beklämmande.  Bostadsmarknaden är sjuk i Sverige, men också i Sundbyberg.

Vi behöver ta tillbaka makten, stärka vårt kommunala bostadsbolag Förvaltaren, bygga bostäder för alla medborgare utan vinstjakt och kasta ut alla oseriösa aktörer som inte vill bidra till ett samhälle för alla!

Moisés Ubeira
Gruppledare