Är du vår politiska sekreterare?

Vänsterpartiet Sundbyberg söker en politisk sekreterare

Vänsterpartiet är det tredje största partiet i Sundbyberg och kommer att vara med i den majoritet som ska styra staden under kommande mandatperiod. Vi söker nu en politisk sekreterare som kan stötta upp vårt kansli. Tjänsten är en anställning enligt kommunallagen och sträcker sig fram till hösten 2026 och ger rätt till tjänstledighet från andra jobb.

Din roll

I rollen som politisk sekreterare är du ett stort stöd för kommunalrådet, gruppledarna och övriga förtroendevalda vänsterpartister. Administration såsom att förbereda underlag inför möten och samverka med politiska sekreterare i majoriteten genom samordningskansliet kommer ske regelbundet. Arbetet innebär till stor del arbete med kommunikation internt och externt, att ta fram underlag, politikutveckling och framtagande av politiska strategier i det egna partiarbetet men även gemensamt i majoriteten. Du kommer att arbeta i ett team som tillsammans arbetar med politik, kommunikation och administration. Vi förutsätter att du delar våra värderingar. Vår arbetsplats finns i Sundbybergs Stadshus i Hallonbergen.

Som politisk sekreterare jobbar du tillsammans med gruppledare, förtroendevalda och partiföreningen. Det dagliga arbetet leds av gruppledaren.

Några av dina arbetsuppgifter

Organisation och administration

• Stötta kommungruppen med praktiska och administrativa frågor
  • Delta i samordningsarbete med majoritetens politiska sekreterare.
  • Ha kontakt med invånare, förtroendevalda, partimedlemmar och tjänstepersoner i Sundbyberg, fungera som en informationslänk mellan dessa.
  • Tillsammans med förtroendevalda ta fram majoritetens förslag till kommunal budget.
  • Delta på följande möten: Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen samt andra möten som är relevanta i rollen som politisk sekreterare.
  • Planera och administrera möten med kommunfullmäktigegruppen samt organisera studiebesök.

Kommunikation

• Bistå ansvariga politiker med texter och underlag, exempelvis svar på motioner och interpellationer, debattartiklar, insändare och pressmeddelanden.
  • Sköta partiföreningens kommunikation på sociala medier och hemsida, med regelbundna inlägg och särskilda kampanjer.
  • Hantera och delta i framtagande av majoritetsstyrets olika underlag som ska kommuniceras.
  • Bistå i att sprida partiföreningens politik genom text, bild, video samt enklare formgivning.
  • Ansvara för att ta fram innehåll till lokala flygblad.
  • Göra utskick och nyhetsbrev tillsammans med ansvarig i partiföreningen.

Kvalifikationer

Arbetet som politisk sekreterare är omväxlande och ställer höga krav på självständighet, problemlösning och samarbetsförmåga. Du ska ha initiativförmåga och ett stort intresse för politik och samhällsfrågor. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Du har:

• God kunskap och intresse av politik.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
  • God förmåga att hålla deadline, även vid mycket kort varsel.
  • God förmåga att samarbeta.
  • God analysförmåga.
  • God förmåga att arbeta självständigt och att organisera ditt eget arbete.

Det är meriterande om du har:

• Tidigare erfarenhet som politisk sekreterare i ett styre.
  • Erfarenhet av politiskt arbete i Vänsterpartiet och/eller i annan värderingsdriven verksamhet.
  • Erfarenhet inom offentlig förvaltning eller ideell sektor.
  • Relevant universitets- eller högskoleutbildning inom statsvetenskap, kommunikation, journalistik eller juridik.
  • Kunskaper och erfarenhet av arbete med digital kommunikation

Övrigt

Uppdraget som politisk sekreterare är reglerat i Kommunallagen 4 kap § 32 vilken ger dig rätt till tjänstledighet från din nuvarande tjänst. Tjänsten stäcker sig fram till 2026-12-31 med en månads ömsesidig uppsägningstid. Lön för den politiska sekreteraren är individuell och reglerad i överenskommelse mellan partiföreningen i det anställningsavtal som upprättats mellan Sundbybergs stad och politiska sekreteraren. Anställningens omfattning är 100 % och innebär flexibel tjänstgöring, arbetstiden är främst förlagd på ordinarie arbetstid men kan även innefatta kvällar och helger, veckoarbetstiden är 38,75 timmar. Du kommer formellt vara anställd av Sundbybergs stad och erhåller stadens löneförmåner.

Intervjuer sker löpande, tjänsten startar enligt överenskommelse, men vi ser gärna att du kan starta så snart som möjligt.

Sista datum för ansökan: 13/11

Skicka din ansökan med CV och personligt brev till [email protected] och ange ”POLSEK” i ämnesraden.