Sommarhälsning från Vänsterpartiet Sundbyberg

Mandatperiodens första termin lider mot sitt slut.

Det har varit en utmanande vår med en ekonomisk kris som skapat stora hål i hushållens plånböcker och tvingat en redan utarmad välfärd på knäna. Regeringen, ledd av Sverigedemokraterna, valde i detta läge att ge Sveriges kommuner och regioner flera miljarder mindre i statsbidrag än vad som efterfrågats. För Sundbybergs del har detta inneburit 100 miljoner mindre i stadskassan än vad staden hade behövt. Det är 100 miljoner från vår gemensamma välfärd, i en tid då kostnadsökningarna slagit rekord. Det handlar inte om att pengarna inte finns –  regeringen och Sverigedemokraterna prioriterade istället att sänka skatten för sina rika kompisar.

Våren har därmed återigen visat att högerpartierna inte står på vanligt folks sida, trots alla fina ord och löften i valrörelsen.

Till skillnad från högern håller vi i Vänsterpartiet vad vi lovar. I valrörelsen lovade vi att ta ansvar och det gör vi nu som del av Sundbybergsmajoriteten.

En händelserik vår.

Under våren har vi tillsammans med våra fantastiska aktivister och förtroendevalda arbetat aktivt med att sprida och driva vår politik för ett mer rättvist och jämlikt Sundbyberg på både gator och torg och i stadshuset. I veckan hade vi vårens sista kommunfullmäktige, där vårt kommunalråd Moisés Ubeira pratade om vikten av långsiktiga, strukturella lösningar för att uppnå en god ekonomi. Vi avslutade även kampanjen (V)i tar ansvar för välfärden med en Röd Lördag i Rissne, där vi pratade om våra förslag på ansvarstagande krispolitik och lyssnade till rissnebornas tankar och idéer.

Med sex månaders tuffa prioriteringar, viktiga beslut och bra satsningar bakom oss ser vi nu framemot sommaren, för att till hösten åter kavla upp ärmarna och tillsammans arbeta för ett mer hållbart, solidariskt och rättvist Sundbyberg.

Vi önskar er alla en trevlig midsommar och en härlig sommar.

Vill du komma i kontakt med oss eller någon av våra förtroendevalda under sommaren går det bra att mejla på [email protected].

Ta hand om varandra i värmen.

Trevlig sommar!