Frukost för alla elever!

Skolan är grundläggande för barnens framtid. Att skapa en trygg miljö med närvarande vuxna och studiero är viktigt. Studiero får vi bland annat genom fler lärare och mindre barngrupper. Men också genom att skapa bättre förutsättningar för att stötta barn och unga så att de kan hålla fokus och energi genom hela skoldagen.

Att erbjuda frukost till alla Sundbybergs elever är en sådan förutsättning som stärker elevernas möjlighet till goda studieresultat. Genom att göra det skapar vi de bästa förutsättningarna för att alla barn och unga orkar med undervisning, lek och aktiviteter i skolan. Varje familj och varje barns situation är unik, men genom att erbjuda frukost till alla stadens elever skapar vi en likvärdig start på dagen för alla oavsett hemförhållanden och föräldrars plånbok. För många barns skulle möjligheten till två mål mat om dagen i skolan göra stor skillnad. Det handlar både om jämlikhet, men det handlar också om att vi genom att erbjuda frukost för alla Sundbybergs elever kan öka koncentrationen och lugnet i klassrummet.

Många barn och unga äter inte frukost hemma. Det kan bero på att tiden inte räcker till, föräldrar som går till jobbet tidigt och inte ordnar med frukost till barnen eller på dåliga matvanor. Det finns också barn som möts av ett tomt kylskåp på morgonen. Föräldrarna har helt enkelt inte råd att köpa mat.

Den ökande barnfattigdomen är ett faktum i Sverige, såsom de ökande sociala klyftorna. I en nyligen släppt rapport från Rädda Barnens internationella organisation jämförs Sverige med länder i Östeuropa när det kommer till barnfattigdom. Sverige är sämst i Norden och det är störst skillnader mellan utrikes och inrikes födda barn i Sverige i EU. Inget barn ska behöva öppna ett tomt kylskåp. Det finns mycket som kommuner och myndigheter kan göra för att förbättra barn och ungas livsvillkor. Att ha möjligheten att äta frukost på skolan skapar också andra mervärden. En god kontakt med skolan och dess personal bygger broar och skapar ökad trygghet och bättre förutsättningar för en god och lyckad skolgång.

När andra kommuner gjort efterforskning har det visat sig att vissa barn äter mer på fredagar för att tillgången till mat är mindre under helgen. Eller att barnen på måndagar är hungrigare då man inte haft samma tillgång till måltider hemma under helgen.

Skolmaten är en otroligt viktig jämlikhetsreform men det är dags att höja ambitionerna. Vänsterpartiet anser att alla barn i landets samtliga skolor ska få äta sig mätta varje dag och därför bör även frukost serveras. För oss är detta lika självklart som att de ska få ta del av en pedagogisk verksamhet av god kvalitet. Kostnaden för frukosten för varje barn, oavsett ålder, är cirka 5 kr. Totalt sett skulle kostnaden bli en miljon extra per år. Det är en liten kostnad för något värdefullt som har mervärde på flera nivåer.

Vi yrkar därför att:

• inrätta kostnadsfri frukost för alla elever som går i Sundbyberg kommuns kommunala grundskolor.

Moisés Ubeira
Veronica Kallander