• Veronica Kallan...

Födelseår:

1972

Sysselsättning:

Halvtids sjukpensionär och politiska uppdrag

Stadsdel:

Området heter Ekdungen och ligger i skärningspunkten mellan Duvbo, Rissne och Centrala. Vi bor, i alla fall enligt vissa, I Duvbos enda hyresrätter.

Vad har du för uppdrag inom partiet dag?

Ordförande i Funktionsrättsrådet, ledamot i kommunfullmäktige, ersättare i Byggnads- och tillståndsnämnden, ledamot i SAVAB, ledamot i Färdtjänstnämnden i regionen, ersättare i Vårdens kunskapsstyrningsnämnd och ersättare i regionfullmäktige

Idol?

Oj det finns många! Inom musiken och för att hon har allmänt sköna åsikter: Lisa Nilsson. Inom politiken: Karin Rågsjö och Nooshi Dadgostar

Varför engagerade du dig i Vänsterpartiet i Sundbyberg?

För att jag blev värvad av vår förra ordförande, Marielle Nakuntzi, när jag skrev till vår arbetsmarknadspolitiska talesperson, som då var Josefin Brink, där Marielle då jobbade. Saken gällde någon mejlkampanj för funkisrörelsen och Marielle ringde upp mig. Det slutade med att jag kom på mitt första medlemsmöte.

Vilka frågor brinner du mest för?

Kort svar: Jämlikhet. Det lite längre svaret är att jag jobbar för att ALLA politikområden måste gå igenom ett funktionalitetsraster, på samma sätt som vi jobbar med att ha ett feministiskt och antirasistiskt perspektiv på samtliga politikområden.

Vad tycker du är Vänsterpartiets viktigaste fråga på kommunal nivå?

Gentrifieringen som pågår måste stoppas! Sundbyberg ska vara en stad för alla, oavsett storlek på plånbok, ursprung eller funktionsförmåga!

Vad är det bästa med din stadsdel?

Vi har ju som sagt ingen egentlig stadsdel att tillhöra, men utsikten från vårt köksfönster är fin och området är lugnt och nära till grönt. Vi står inför renoveringar här, så vi hoppas att Förvaltaren inte smällar på hyrorna så högt så att många äldre och ensamstående som bor här tvingas flytta!