Insändare

Bostadskön växer

Bert JagerbyBostadsköerna i Stockholmsområdet blir allt längre. Socialdemokraterna och högerpartierna i Sundbyberg måste lägga om sin politik om inte kötiderna ska skena.

Den som vill ha en lägenhet i Rissne eller Hallonbergen får i dagsläget köa i tre till fem år. I Ör och Storskogen är det inte ovanligt med väntetider på tio år. Under tiden tvingas människor flytta runt mellan osäkra andrahandskontrakt eller sova på soffan hos bekanta.

I det läget har det S-ledda styret sålt ut 1600 lägenheter. Visst byggs det nytt, men framför allt bostadsrätter för folk med fet plånbok.

I Vänsterpartiets riksdagsbudget satsar vi tre miljarder i investeringsstöd på nybyggnation av hyresrätter. Det är nödvändigt för att det ska kunna byggas fler lägenheter med rimliga hyror. Med ett starkt Vänsterparti i kommunen blir det också stopp för utförsäljningarna. Frågan är om S är med på den linjen, eller istället föredrar att fortsätta sälja ut sina väljargruppers framtida hem i samförstånd med högerpartierna?

Bert Jagerby (V)