Paket mot barnfattigdom

Vänsterpartiet presenterar idag ett paket med insatser för att minska barnfattigdomen i Sundbyberg.

En social investeringsfond, fler vuxna i skolan och förskolan, längre öppettider på fritidsgårdarna och fler hyresrätter med rimliga hyror är några av förslagen i paketet.

– En växande skara barn i Sundbyberg ställs utanför det de flesta ser som självklart. De har inte råd att följa med på bio eller vara med i fotbollsklubben och de kan ha det så trångt hemma att de inte kan ta hem kompisar. Vårt paket innehåller dels satsningar på fler vuxna runt barnen som ser deras situation och kan vara ett extra stöd. Det handlar också om att stärka föräldrarnas ekonomiska situation, till exempel genom att kommunen erbjuder sina anställda fast jobb och rätt till heltid, säger Bert Jagerby (V).

Några av förslagen i paketet, till exempel det om en social investeringsfond, utredning om sänkt barnomsorgsavgift och rätt till heltid har tidigare bifallits av kommunfullmäktige, men sedan blivit liggandes i malpåsen.

– Att barnfattigdomen ökar beror på högerregeringens nedmontering av samhällets skyddsnät och havererade jobbpolitik, men kommunen skulle kunna göra mycket mer. Genom att presentera det här paketet vill vi sätta press på den styrande mitten-högerminoriteten så att de kommer till skott. De här barnen växer upp nu. Vi kan inte vänta med att agera, säger Bert Jagerby (V).

Vänsterpartiets paket mot barnfattigdom

Prioritera förebyggande insatser: Social investeringsfond och tidiga insatser i skolan och förskolan.  Inrätta en social investeringsfond som möjliggör insatser för att till exempel minska arbetslösheten bland föräldrar, att förebygga våld i nära relationer och att sätta in extra stöd redan i de lägre klasserna för elever som behöver det. Vi vill se mer av projekt som det på förskolan Vitsippan i Hallonbergen där kommunens förvaltningar samverkar för att göra det bättre för barnen.

Fler vuxna i skolan och förskolan. Vårt budgetförslag innebär fler speciallärare och fler fritidspersonal. Det är oroväckande att personaltätheten i Sundbybergs förskolor minskar. Vi vill att kommunen tar fram en konkret plan för hur man ska nå målet med max fem barn per pedagog.

Frukost på högstadiet. Det är svårt att koncentrera sig en hel dag i skolan om man hoppar över frukosten. Att erbjuda alla barn frukost i skolan är en investering i barnens utbildning. Vi har avsatt 400 000 kr för detta i vår budget.

Längre öppettider på fritidsgårdarna och låga avgifter till fritidsaktiviteter. När det är så trångt hemma att barnen måste träffa sina kompisar ute är det viktigt att det finns en fritidsgård att gå till – och att den är öppen. Vi har avsatt 900 000 kr för detta i vår budget.

Rätt till heltid och fast anställning i kommunen. Barnens situation hänger ihop med föräldrarnas. Som ensamstående förälder är det svårt att få tillvaron att gå ihop som tim- eller deltidsanställd. Frågan utreds av kommunen, men än så länge har vi inte sett något resultat.

Sänkt barnomsorgsavgift för låginkomsttagare. De med låg inkomst borde kunna få betala en lägre avgift, eller kanske ingen alls. Fullmäktige har bifallit vår motion om att detta ska utredas, men utredningen drar ut på tiden.

Projekt för billiga hyresrätter och inflytande vid renovering. Vi vill sätta ett tak för hur hög hyran får bli redan i planeringsskedet av ett bygge. Kommande renovering av allmännyttan riskerar att höja hyrorna rejält och därmed får redan utsatta hushåll ännu mindre pengar att röra sig med. Här är det viktigt att hyresgästerna får insyn och inflytande.

Anställ personer från närområdet. Till exempel vid upphandling av fastighetsrenovering och nybyggen kan kommunen ställa krav på det.

Nationellt innebär vår politik minskad barnfattigdom genom:

• Fler jobb inom välfärdsyrkena – minskad arbetslöshet och fler vuxna som ser barnen.
  • Stärkta skyddsnät – upprustning av sjukförsäkringen och a-kassan.
  • Höjt underhållstöd och bostadsbidrag.
  • Fler hyresrätter med rimlig hyra – statligt investeringsstöd för att stimulera byggandet.
  • Inga lavinartade hyreshöjningar – statligt investeringsstöd för upprustning av miljonprogrammen.
  • Fria läkemedel och glasögon för barn