Insändare

Lägg inte ned någon förskola!

Lägg inte ned någon förskola med logga (2)I annonser försöker moderaterna skrämma upp stadens föräldrar genom att påstå att en tredjedel av förskolorna i Sundbyberg riskerar att stängas om de rödgröna vinner valet. Det är osmakligt att bedriva valkampanj genom skrämselpropaganda på det här sättet. Det är dessutom ett osakligt och felaktigt påstående! Det är sant att Vänsterpartiet söker väljarnas förtroende för att med vår politik vara med och styra kommunen de kommande fyra åren. Det gör vi genom att gå till val på att ta bort vinsterna ur välfärden. Konkret innebär det att de vinstdrivna bolag som idag verkar inom välfärdssektorn behöver ombilda sig till s k SVB-bolag (särskild vinstutdelningsbegränsning). I sådana bolag är en vinst motsvarande statsräntan plus 1%, totalt 3%, tillåten att plocka ut – resten ska återinvesteras i verksamheten. Vi i Vänsterpartiet tycker nämligen att pengarna ska användas till det de är avsedda för och inte hamna i privata fickor hos direktörer eller på bankkonton i skatteparadis! När det gäller annan typ av non-profit-driven verksamhet, t ex kooperativ, så har vi aldrig haft något problem med det. Självklart vill vi även utveckla och förbättra den kommunala verksamheten, som ju är den som vi alla medborgare i Sundbyberg äger, tillsammans! När det gäller förskolorna i Sundbyberg skulle alltså vårt förslag inte betyda så stor förändring för de aktörer som är mer intresserade av verksamheten än av vinstmaximering. Fem förskolor i kommunen drivs som aktiebolag, sex är föräldrakooperativ, personalkooperativ eller stiftelse och 31 drivs i kommunal regi. Med konkursen inom JB-koncernen i färskt minne, där 7000 elever över en natt stod utan skola, och Hälsoteamet i Smålands konkurs häromdagen som innebär att 4 vårdcentraler stänger och över 6000 patienter drabbas, så blir Moderaterna svaret skyldig: Om ni kommer till makten; hur många barn i Sundbyberg riskerar sin förskoleplats med er privatiseringspolitik?

Veronica Kallander 2a namn till kommunfullmäktige för Vänsterpartiet