Genomför försök med kortare arbetstid

Jesper Wiklund och Veronica KallanderVänsterpartiet föreslår att Sundbybergs stad genomför ett försöksprojekt med kortare veckoarbetstid.

En enhet inom förskolan eller äldreomsorgen kan bli aktuell för ett längre försöksprojekt. Projektet ska kopplas till en vetenskaplig studie och utvärderas utifrån samhällsekonomiska, jämställdhetspolitiska, miljö- och hälsomässiga aspekter.

– Vi tror att försöket kommer att visa på många fördelar. Flera privata företag har gått före och kortat arbetstiden. De ser att produktiviteten ökar och sjukfrånvaron minskar. I Sundbyberg skulle det också vara ett sätt att attrahera personal till bristyrken, säger Jesper Wiklund (V), kandidat till kommunfullmäktige.

Vänsterpartiets mål är att sänka normen från åtta till sex timmars arbetsdag i hela landet. Det är en viktig jämställdhetsfråga och ett sätt att komma till rätta med den stora skillnaden i kvinnors och mäns sjukfrånvaro.

– Det måste vara möjligt för alla att kombinera heltidsarbete med föräldraskap och fritid utan att slita ut sig. Idag är det många kvinnor som löser det genom att gå ner i lön och arbetstid. Det är en kvinnofälla som får konsekvenser livet ut, säger Veronica Kallander (V), kandidat till kommunfullmäktige.

Fakta om arbetstidsförkortning

–          1919 antogs en lag om åtta timmars arbetsdag, vilket innebar 48 h arbetsvecka, eftersom man även arbetade på lördagar.

–          Under 50-, 60- och 70-talet förkortades arbetstiden i tre steg till först 45, sedan 42,5 och till sist 40 h arbetsvecka.

–          Under en lång period har en allt större andel av näringslivets tillväxt gått till vinster istället för löner. Den ökade tillväxten skulle istället kunna skapa utrymme för arbetstidsförkortning.

–          Toyota i Mölndal, Volvo personvagnar i Olofström, Sökoptimeringsföretaget Braath i Örnsköldsvik, Kiruna kommun och Handels A-kassa är några som prövat sänkt arbetstid med bibehållen lön. Samtliga försök visar på positiva resultat.

Ur rapporten ”Striden om tiden – dags att förverkliga visionen om sex timmars arbetsdag”, Vänsterpartiet, december 2013