Blogg

(V) föreslår miljoner till förskolan och äldre!

Vänsterpartiet tog initiativet på nationell nivå och krävde 10 miljarder kronor i extra stöd till regioners och kommuners välfärd. Det hade gett Sundbyberg hela 33 miljoner kronor! Detta hade varit välkommet då Sundbyberg som många andra kommuner befinner sig i ett ekonomiskt tufft läge med nedskärningar i bland annat förskolan.

Sedan dess har mycket hänt. Vänsterpartiets krav pressade januaripartierna att ge regioner och kommuner 5 miljarder extra. Dessa miljarder blir förhoppningsvis ett tillskott som gäller varje år. Vänsterpartiet ansåg inte att det räckte och förhandlade vidare med (M) och (KD) för mer resurser. Detta landade i ytterligare 2,5 miljarder detta år. Med andra ord är det nu fastställt att 7,5 miljarder kronor kommer till regioner och kommuner. För Sundbyberg betyder detta cirka 26 miljoner kronor. Vilken vänstervinst!

Vänsterpartiet Sundbyberg har tagit ansvar för att se till att de extra pengarna inte hamnar i en malpåse utan går just till välfärden. I vårt budgetförslag för 2020 var vi ensamma om att inte föreslå besparingar inom förskolan. Vi vet att de anställda inom förskolan gör ett fantastiskt jobb. De behöver inte mer stress och besparingskrav utan tvärtom fler vuxna per barn. Att få en trygg start i livet är otroligt viktigt, så att satsa på våra minsta är att satsa på framtiden!

Vi vet också att det finns särskilda satsningar som är värda att göra och avgifter som är viktiga att ta bort. Därför har vi även lyft slopandet av bårhusavgiften. Att åka på en avgift på flera tusen efter en avliden släkting är en tråkig upptäckt för många. Vi tycker det är oskäligt av Sundbyberg kommun att kräva pengar från anhöriga när någon dött. I de flesta kommuner i länet betalar kommunen för detta.

Vi har även drivit på för att fasa ut avgiften för trygghetslarm för äldre i hemmet. Behovet av trygghetslarm är en säkerhetsfråga och ska inte hänga på ifall någon har råd eller inte. Behöver man ett larm då behöver man ett larm. Punkt.

(V)i kommer fortsätta driva på i kommunpolitiken för att extrapengarna faktiskt går till välfärden. Är det någonstans det behövs mer pengar så är det där!

Moisés Ubeira
Oppositionsråd och gruppledare (V) Sundbyberg