Julkalendern: Lärarförbundets önskelista

Under december månad publicerar vi en julkalender. Det är bloggtexter om aktuella ämnen som är viktiga för oss som parti och våra medlemmar. Idag delar Lärarförbundet Sundbyberg sin önskelista inför nästa år.

Kära Tomten,

Det här året har varit ett ansträngt läge för oss lärare. Underbemanning har blivit vardag och likaså rädslan och oron för att själva bli sjuka och/eller smitta våra nära och kära.

Samtidigt som Folkhälsomyndigheten vädjat om att allt fler ska arbeta hemifrån har vi dag efter dag fortsatt gå till våra arbetsplatser och varit trygga personer i – inte minst- elevernas vardag. Skolpersonalen har varit samhällsbärare i den här pandemin och våra arbetsplats- och skyddsombud har visat på en enorm styrka i det fackliga arbetet. De har varit engagerade, aktiva och funnits där för våra hundratals medlemmar som varit i ett extra stort behov av stöd.

Vi hoppas Tomten förstår att det som står högst upp på önskelistan är att lärarnas arbetsmiljö prioriteras och blir mer hållbar i Sundbyberg. Personalens mående återspeglas på barnen och självklart önskar vi barnen och personalens välmående. Alla våra lärare ska känna sig stolta med sitt val av yrke. De ska ges rätt förutsättningar, få utvecklas och känna att de gör skillnad varje dag.

I Sundbyberg är 70 procent av de åldersindelade förskolegrupperna större än vad Skolverket rekommenderar* och barngrupperna på fritidshemmet är större än genomsnittet i Sverige. För att vi lärare ska kunna se varje elev och hinna med våra arbetsuppgifter behöver barngrupperna bli mindre.

Lärartätheten behöver bli högre, den kompetensen som lärare i förskolan, fritidshemmen och skolan bär på är ovärderlig. Därför önskar vi oss även fler kollegor i julklapp.

Sist men inte minst kan du väl se till att höja lärarnas löner? I nuläget är Sundbybergs lärare lägre betalda än de som arbetar i grannkommunerna.

Tillsammans gör vi skillnad!
God jul och gott nytt år önskar:

Lärarförbundet Sundbyberg

Tips – se hur stora barngrupperna är i din kommun.