Blogg

Julkalendern: Ett tryggare samhälle är värt fyrtio kronor

Under december månad publicerar vi en julkalender. Det är bloggtexter om aktuella ämnen som är viktiga för oss som parti och våra medlemmar. Idag skriver Berit Axelsson om varför en liten skattehöjning hade gjort stor skillnad.

Moderaterna kallade Sundbybergs-styrets budget för lyxfällan-politik för beroendet av engångsintäkter. Det kan dock finnas skäl för lite eftertanke. Under Moderaternas styre lät de mycket engångsintäkter från försäljningar finansiera verksamheterna, alltså precis det som de nu kritiserar styret för.

Då kommunen har stora underskott finns det bara ett parti som är beredd att öka den stabila finansieringen – alltså skatten. Det partiet heter Vänsterpartiet. Med en skattehöjning på bara 20 öre hade vi sluppit besparingar på äldreomsorgen och förskolan, som nu planeras. För en person med månadslön på 25 000 kronor innebär det bara 40 kronor mer i skatt.

I dessa tider när coronan slår hårt mot äldrevård, skola, förskola och kultur behövs skattemedlen än mer för att säkra dessa verksamheter. I längden blir det mycket dyrare för alla Sundbybergare om vi inte satsar helhjärtat i kristider. Allt som vi inte satsar förebyggande blir fruktansvärt dyrt i slutändan, både i pengar och mänskligt lidande. Ett enda barn som hamnar snett kan bli kriminell i tidig ålder och slutligen måste låsas in, kostar samhället enorma belopp (för att inte tala om otrygghet och våld). Dessa pengar hade istället kunnat användas inom barnomsorg, skola och äldrevård. Dumsnålheten går före visheten.

Med andra ord tror jag att vi alla är beredda att avstå en mindre summa för att få ett tryggare och bättre samhälle som inkluderar alla.

Berit Axelsson