Julkalendern: Är det svårt att säga upp folk i det här landet?

Under december månad publicerar vi en julkalender. Det är bloggtexter om aktuella ämnen som är viktiga för oss som parti och våra medlemmar. Idag skriver Jesper Wiklund om anställningstryggheten som nu är under hot.

Vad gömmer sig bakom lucka nummer 6? Nämen, är det inte ett uppsägningsbesked! ”Du blir härmed uppsagd på grund av arbetsbrist”. Din uppsägningstid är två månader, under den tiden ska du jobba på som vanligt. Efter det får du A-kassa på cirka 20.000 kronor före skatt. Vad din arbetsgivare betalar? Inget.

Det är alltså vad det kostar att säga upp folk i det här landet. Är det svårt? Nej, Arbetsdomstolen ger arbetsgivaren nästan helt fritt att själv avgöra om det råder ”arbetsbrist” eller inte. Den enda lilla begränsning som finns är att arbetsgivaren själv inte bestämmer vem som ska sägas upp, utan de måste följa vissa regler. Det är dessa regler som den Socialdemokratiska regeringen nu går i bräschen för att urholka ännu mer. Vårt sista lilla skydd mot arbetslöshet och arbetsgivares godtycke är vad de nu plockar bort.

Vad kan du göra åt det då? En massa. Engagera dig i fackförbundet på din arbetsplats – det fack som avtalat kollektivavtalet du är anställd på eller det fack som organiserar flest av dina kollegor (finns det inget kollektivavtal så börja med att gå ihop och kräv det!). Bli förtroendevald i ditt fackförbund och verka för att de ska stå upp för anställningstryggheten. Ju fler som är medlemmar desto större möjligheter har fackförbunden att stå emot attackerna från Svenskt Näringsliv, Timbro, högerpartierna och… Socialdemokratin.

Och just ja – du kan bli medlem i Vänsterpartiet. Vi står upp för trygghet på arbetsplatserna alla dagar, tillsammans.

Jesper Wiklund