Blogg

Julkalendern: Utvisningarna – en skamfläck för Sverige

Under december månad publicerar vi en julkalender. Det är bloggtexter om aktuella ämnen som är viktiga för oss som parti och våra medlemmar. Idag skriver vår ordförande Karin Bylund om utvisningarna till Afghanistan.

I dagens lucka vill jag, i likhet med sju svenska organisationer, vädja till Afghanistans flyktingminister att säga nej till att ta emot ett stort antal tvångsutvisade ungdomar från Sverige. Imorgon återupptas nämligen utvisningarna. Läget i Afghanistan är samtidigt värre än någonsin. Talibanerna erövrar mark och fattigdomen breder ut sig av coronapandemin.

Ungdomarna har studerat i flera år och etablerat sig socialt för ett ordnat och trygg liv i Sverige. Detta efter att ha kämpat sig hit på långa resor under svåra förhållanden genom Asien och Europa för att få asyl.

Att vädja till Afghanistans flyktingminister har kommit till som ett sista försök att stoppa utvisningarna efter att fruktlöst ha försökt påverka Sveriges regering, riksdag och myndigheter att stoppa utvisningarna. Afghanistan är inte säkert för dessa ungdomar som rotat sig i Sverige. Detta är en följd av en helt miserable migrationspolitik, en skamfläck för ett så kallat civiliserat samhälle.

Karin Bylund