Stoppa hyreschocken!

Utredningen om fri hyressättning i nyproducerade lägenheter ska presenteras nu sista maj (men verkar ha flyttats fram). Frågan om fri hyressättning för nybyggen är en del av det 73-punktsprogram som Socialdemokraterna och Miljöpartiet tagit fram tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna (Januariavtalet).

I dag förhandlas hyran mellan parterna på hyresmarknaden (fastighetsägarna och hyresgästerna genom Hyresgästföreningen). Hyran ska vara lika för lika lägenhet och bygger på bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området. Att hyrorna sätts genom förhandling är en trygghet för alla hyresgäster, ger likvärdighet och förhindrar utnyttjning.

Det som görs i utredningen om fri hyressättning i nyproduktion är att man tar fram ett helt nytt system för hyressättning utanför förhandlingsmodellen. Där kan hyresvärden sätta högre hyror utan att hyresgästen kan organisera sig. Det blir alltså en större otrygghet och plånboken kommer avgöra vilka möjligheter alla har till bostad. Allt tyder på att hyrorna, inte minst i Sundbyberg, skulle chockhöjas med införande av marknadshyror.

Påverkar inte bara nyproduktion

Att påstå att detta enbart kommer påverka nyproduktion är också felaktigt. Eftersom hyrorna för det befintliga beståndet hanteras genom att bland annat ta fram bruksvärdet, där hänsyn tas till liknande lägenheter i området, så kommer chockhöjda hyror på en plats påverka alla hyror inom samma område.

För Vänsterpartiet är det viktigt att behålla hyresgästernas rätt att förhandlade hyror. Därför säger vi nej till marknadshyror. Men vi är heller inte nöjda med hur bostadspolitiken förs idag. Det handlar om avhysningar, renovräkningar, ombildningar och en väldigt dålig tillgång till bostäder som vanligt folk har råd med.

Vad vill vi?

Vi vill stoppa Förvaltarens årliga hyreshöjning, att de slutar dela ut vinst på hyresgästernas bekostnad och att alla avhysningar stoppas under pandemin. Allmännyttan borde stärkas, kommunen ska styra mot fler hyresrätter med lägre hyror. Staten kan också få fart på byggandet av hyresrätter genom byggsubventioner och ett statligt byggbolag. Bara då finns bostäder till alla och hyrorna pressas ner.

Marknadshyror är ett så stort slag mot alla hyresgäster, inte minst mot sundbybergarna. Vänsterpartiet har till och med hotat att fälla regeringen om marknadshyror införs. För Vänsterpartiet Sundbybergs räkning säger vi – vi är redo. Det är dags för en annan bostadspolitik! Vilka fler är med oss?

Moisés Ubeira
Gruppledare