Rysslands invasion är oförsvarlig, solidaritet med Ukrainska folket

Denna vecka är en mörk vecka för världen. Rysslands invasion av Ukraina är ett vidrigt brott mot folkrätten. Nu måste vi stå upp tillsammans för fred och internationell solidaritet.

Krigets vidrighet påverkar alltid civila. Och i detta fall handlar det om Putins förlegade imperialistiska ambitioner på bekostnad av civilbefolkningen i Ukraina. Som den antidemokratiska ledare han är verkar han heller inte vara mån om hur agerandet kan drabba Rysslands befolkning. Ja, hela världen påverkas när detta händer.

Sverige ska stå fast som alliansfritt land för fred och verka främst genom FN för fredsbevarande insatser. Ukraina behöver omvärldens stöd och kännbara sanktioner mot Ryssland är viktigt. Våra tankar går till de i Sundbyberg som har anhöriga i Ukraina, men också i Ryssland och intilliggande länder där det kan finnas oro.

Sundbyberg har en fin tradition av kamp för fred och solidaritet. En historisk fredsmarsch gick till exempel igenom Sundbyberg 1961. När många människor kom till Sverige från krigets Syrien 2015 slöt staden snabbt upp, tog emot människor och det finns ett stort engagemang för medmänsklighet hos Sundbybergarna. Vi har klarat det bra förut, nu måste vi igen stå i solidaritet med de som söker trygghet undan krig.

Slutligen är det viktigt att se upp för desinformation som sprids på nätet och tänka på avsändarnas trovärdighet och syfte. Det är naturligt att folk blir oroliga av en sådan här världshändelse och alla reagerar olika. Se till att prata med varandra, vara respektfulla och bemöt speciellt barns frågor och oro. Barn är idag utsatta för ett stort informationsflöde. Det är viktigt att förmedla lugn och omtanke gentemot alla, även våra yngsta.  Läs gärna mer här under Krisinformations frågor och svar till barn.

Fortsätt att vara ett vänligt Sundbyberg, visa solidaritet med omvärlden och ta hand om varandra.

Moisés Ubeira
Gruppledare