Här är vårt miljömanifest!

Mänskligheten befinner sig i ett klimatnödläge. Klimatkrisen är på riktigt och händer nu. Samtidigt utarmas matjordar, fiskebestånd, naturskogar och arter utrotas. Grunden är kapitalismens strävan efter kortsiktig vinst före allt annat. Med politisk vilja och styrning går det dock att ställa om samhället snabbt.

Vi har mycket att vinna på en grön jämlik omställning, men vi kan inte vänta på resten av världen. Omställning sker redan på många håll lokalt och Sundbyberg har stora möjligheter att bli ett föredöme.

Vi i Vänsterpartiet Sundbyberg vill visa att vi faktiskt kan få bättre liv och samtidigt minska vår miljöpåverkan. Därför har vi tagit fram ett eget lokalt miljömanifest, som du kan läsa här:
Vänsterpartiet Sundbybergs Miljömanifest
– ett jämlikt samhälle inom planetens gränser

Manifestet innehåller vår syn på hur en grön omställning kan göras jämlikt och förbättra våra liv här och nu.  Dokumentet innehåller mängder av politiska och realistiska förslag. Här är några av de viktigaste förslagen.

Utlys klimatnödläge!
Inför en koldioxidbudget för kommunen, som alla beslut får förhålla sig till.

Starta ett kommunalt elbolag
Ett eget elbolag ska sälja förnybar el och låta bygga solceller och utveckla energilagring.

Hållbar värme
Norrenergi ska utveckla kollagrings-tekniker och inte kunna sälja utsläppsrätter

Ställ krav vid byggnation
Bygg trähus framför betong. Byggmaterial ska vara giftfria och så cirkulära som möjligt. Renovera när det behövs för energieffektivitet, reparera hellre än bygg nytt.

Underlätta hållbar livsstil

Cirkulär ekonomi
Vi vill se fler returpunkter för återbruk och reparation, verktygsbibliotek i kvarteren och en fritidsbank för gratis utlåning av sport- och friluftsutrustning.

Klimatsmart resande
Det måste byggas fler laddstolpar och stadsplanering ska förenkla för cyklister och fotgängare.

Krav vid upphandling
Miljöpåverkan och sociala villkor ska beaktas för varors/ tjänsters hela livscykel.

Lätt att odla och vara i naturen
Vi vill skydda Kymlinge, Rissne ängar, Golfängarna och utöka Igelbäckens naturreservat.
Satsa på ett nytt växthus, mer blomster, odlingslotter och en
park med ätbara växter för alla. Så gynnar vi biologisk mångfald.

Hållbar mat
Servera mer vegetabilisk, ekologisk, närodlad mat i alla verksamheter. Handlingsplan för minskat matsvinn.

För att ställa om samhället så att människor får det bättre, så måste också regeringen och staten göra mycket mer.  Vänsterpartiet vill ha historiskt stora statliga klimatinvesteringar för jobb och framtidstro.
Läs mer om vår nationella klimatpolitik här:
Vår nationella klimatpolitik

Nu sätter vi igång!