Privatiseringar minskar demokratin

Det har argumenterats mycket om vinster i välfärden. Men jag vill lyfta privatiseringar i sig. Sverige är det land i Skandinavien som snabbast och mest långtgående har privatiserat inte bara grundläggande välfärdstjänster som skola vård och omsorg, utan också andra viktiga samhällstjänster. Dessutom utan någon som helst konsekvensanalys.

Privatisering är då offentligt ägda verksamheter säljs till privata ägare. Det kan röra sig om ett statligt monopol som övergår till marknad och konkurrerande bolag. Förespråkarna argumenterar för att privatiseringar leder till högre ekonomisk effektivitet, eftersom privata företagens vinstintresse leder till att dom vill driva verksamheten så billig som möjligt. Men när vi tillämpar det på välfärden blir det nedskärningar. Den skatt som ska finansiera landets välfärd blir vinst till bolag skrivna utomlands.

Den offentliga sektorn byggde man för att alla medborgare ska ha tryggare liv. Det är kapital som har tagit över det som var politikens ansvar och detta är ett bakslag för demokratin. Med andra ord kan man säga att privatisering av den offentliga sektorn hotar ett demokratiskt samhälle. Dagens makthavare, som låter det här ske, är nyliberala fundamentalister. De jobbar med ett projekt som inte har något att göra med människor utan är skapat för att ge ekonomisk vinst. Det här projektet bygger på att koppla bort människor från verkligheten och marknadsanpassa allt. Det gör bara att saker blir dyrare och rikare blir ännu rikare.

I och med privatiseringen har vi flyttat makt från arbetarna till arbetsgivarna. I kommunal verksamhet har medborgare insyn och vi kan styra verksamheten demokratiskt. Maktbalansen på arbetsplatserna är en fråga om demokrati. Vinstkraven pressar ner alla arbetsvillkor. Därför har privatiseringarna försvagat fackföreningens rörelse och en skapat en otryggare situation på arbetsmarknaden. Villkoren för dom anställda har försämrats och segregationen har ökat.

Vi bor i ett demokratiskt land som heter Sverige och yttrandefriheten är inskrivet i Sveriges grundlag. Så man ska säga ifrån! Har vi civilkurage att försvara demokratin och säga nej till fler privatiseringar och vinstjakt?

Sasan Kanani