Fler hyreslägenheter med rimliga hyror

Ett tryggt boende är en grundläggande rättighet. Hyresrätten är central för den rätten men också grundläggande för att kunna ta ett jobb, etablera sig på en plats, för barns trygghet, för ungas möjlighet att flytta hemifrån och för möjligheten att lämna ett destruktivt förhållande.

I lördags var den 9 april var det nationell protestdag för en social bostadspolitik. Bostadssituationen i Stockholmsområdet och i Sundbyberg är inte hållbar idag. Politiska beslut har gjort att endast de med stor plånbok har valfrihet på bostadsmarknaden. Många har inte råd att köpa bostad och kan inte heller hitta en hyreslägenhet till ett rimligt pris eller för en rimlig kötid. De som är nyinflyttade eller utanför kösystemen tvingas i stället acceptera dyra andrahandslösningar. De som vill bilda familj och flytta till större har svårt att bo kvar i Sundbyberg, då det byggs för få större lägenheter. Därtill tvingas många flytta från sitt hem då renoveringar gör hyrorna allt för dyra – så kallade ”renovräkningar”.

Stoppa renovräkningar

Staden måste tydligt motarbeta renovräkningar. Det gör vi genom tydliga direktiv till Förvaltaren att hyresgäster ska ha möjlighet att bo kvar genom att till exempel erbjuda olika kostnadsnivåer vid renoveringar. Vi kan inte acceptera att barnfamiljer, pensionärer och ekonomiskt sårbara tvingas lämna sitt hem och riskera hemlöshet för att renoveringar i ett slag nästan fördubblar hyror. Det måste gå att kombinera underhållsbehov med rätten att få bo kvar!

Bygg blandade lägenhetsstorlekar

På grund av vinstjakt byggs idag för få större lägenheter i Sundbyberg. Blandade lägenhetsstorlekar är för oss avgörande för att skapa en hållbar stad där man kan bo kvar i Sundbyberg hela livet. Det handlar också om att kommunen ska kunna planera utifrån hur befolkningens demografi utvecklar sig. En policy kring hur vi ska bygga måste tas fram nu. Alternativa lösningar såsom co-living med delade ytor kan också passa många och spara stadsyta och miljöpåverkan. Sundbyberg ska vara en stad för alla plånböcker, familjekonstellationer och åldrar!

Skydda och bygg ut allmännyttan

Det tar idag i 9–14 år i genomsnitt att få ett förstahandskontrakt via vårt kommunala bostadsbolag Förvaltaren. Men vill man ha till exempel en trea i Storskogen får man vänta i över 30 år. Det enligt Förvaltarens statistik om vilka poäng som krävts för de lägenhetskontrakt som getts ut i olika stadsdelar.

Varför ser det ut så här? En stor anledning är att det tidigare styret ombildade allmännyttiga lägenheter. Det går snabbt att sälja ut och det ger snabba cash till de kommunstyren som vill lappa ihop stadens ekonomi. Men det går inte lika snabbt att bygga nya hyreslägenheter. Och nybyggen har ofta alldeles för höga hyror. Vi vill att Förvaltaren ska bygga fler hyreslägenheter. Bolagets vinst ska inte heller plockas ut, utan gå till att pressa ner hyror och betala för renoveringar, så hyresgästerna slipper ta hela smällen.

Nu vill flera partier återigen ombilda. Får de som de vill så kommer kötiderna bli ännu längre. Nu måste vi stå upp för hyresrätten och allas rätt till boende. Nyckeln till en trygg hyresrätt är också nyckeln till så mycket mer i samhället. Nu krävs en solidarisk och hållbar bostadspolitik.

Moisés Ubeira, gruppledare
Towe Bengtsson, vice gruppledare