8 mars-intervju med Hannah Sörbom

Idag den 8 mars är det internationella kvinnodagen. Det är en dag då vi tänker på alla de kvinnor som banat väg för oss. De som kämpat, demonstrerat och höjt rösten för de rättigheter vi har idag. Men det är också en dag då vi tänker på och hyllar de kvinnor som just nu kämpar för att bibehålla våra rättigheter. En av dessa kvinnor är Hannah Sörbom.

’Ingen kvinna är fri förrän alla kvinnor är fria’
är Hannahs ledord under årets 8 mars demonstration i centrala Stockholm. Hannah har sedan 2020 arbetat som stödsamordnare på den ideella föreningen Stjärnjouren – Sundbybergs trans och tjejjour. Stjärnjouren har funnits i Sundbyberg i 20 år och arbetar stödjande och våldsförebyggande mot det övergripande målet om ett mer jämställt samhälle fritt från våld. Stjärnjouren har sedan 2020 ett samarbete med Sundbyberg stad, ett så kallat Idéburet offentligt partnerskap (IOP), som precis förnyats för ytterligare tre år. Behovet av ett våldsförebyggande och stödjande arbete ökar ständigt. Långsiktighet är grunden för att kunna möta detta behov och göra skillnad för unga tjejer och transpersoner, både idag och framåt. Denna långsiktighet möjliggörs genom IOP-avtalet.

Som stödsamordnare har Hannah genomfört hundratals stödsamtal med unga tjejer och transpersoner. Det har gett henne en unik inblick i de tankar, funderingar och hinder som många unga tjejer och transpersoner idag möter. Många av samtalen berör någon form av våldsutsatthet. I majoriteten av fallen är förövaren en man och någon som de känner. Det kan till exempel vara en familjemedlem, partner, klasskompis, personlig assistent eller lärare. Därtill sker en stor del av våldet på en plats vi vanligtvis förknippar med trygghet, såsom det egna hemmet, skolan eller en bekants hem. Detta är enligt Hannah extremt alarmerande. Hon menar att det behöver ske en förändring på många sätt och på flera håll för att samhället ska bli mer jämställt och tryggt.

Det behövs föreningar som Stjärnjouren som arbetar våldsförebyggande och stödjande när våld väl har skett men också politiker som lyfter dessa frågor och driver på för en strukturell förändring

Hannah har sedan barnsben brunnit för att göra samhället mer jämlikt. Engagemanget inom Stjärnjouren har spätt på hennes drivkraft och motiverat henne att ta steget in i politiken. Hon är nu förtroendevald som ersättare i Kultur- och fritidsnämnden i Sundbyberg stad.

Trots det stora samhällsengagemanget med en masterexamen i både statsvetenskap och genusvetenskap var steget in i politiken ingen självklarhet för Hannah. Främst baserat på vetenskapen att det är unga kvinnliga politiker som i störst utsträckning utsätts för våld och hot*. Det som ändå motiverade henne att ta klivet är de hundratals modiga unga tjejer och transpersoner som varje år hör av sig för att få stöd och därigenom gör motstånd.

Om de kan hitta mod att berätta vad de varit med om,
göra en polisanmälan eller säga ifrån, så kan jag som politiker ta ansvar för att förhindra att samma sak händer andra

Hannah Sörbom är medlem i Vänsterpartiet Sundbyberg och förtroendevald som ersättare i Kultur- och fritidsnämnden.

Hon är en av talarna på Stockholmsdistriktets stora 8 mars-demonstration. Kom och visa ditt stöd och höj knytnäven för alla kvinnors rättigheter kl. 18.00 på Sergels Torg i centrala Stockholm.